Mindfulness

Vijf tips voor meer mindfulness in je leven

We razen de hele dag maar door, hollen van het een naar het ander. Op het einde van de week ploffen we neer in de zetel en zijn we uitgeput. We beginnen aan een weekend vol activiteiten, met de bedoeling om op te laden, maar verliezen onszelf daarbij uit het oog. Wil je ook wat meer blijven stilstaan bij wat je voelt? Heb je ook nood aan wat rust in je leven? Zoek je wat meer aandacht voor jezelf? Ik deel vijf tips voor meer mindfulness in je leven!

Geef aandacht aan wat je doet

Mindfulness is letterlijk: met je hoofd erbij blijven. Toch is het iets wat we veel te weinig doen. Mensen geloven dat multitasken hen vooruit helpt. Door te multitasken zouden we dingen beter gedaan krijgen. Niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat multitasken zelfs schadelijk is voor onze mentale gezondheid. Leg je focus dus bij datgene wat je aan het doen bent, dat op zich geeft al wat meer mindfulness. Als het nodig is, vertraag. Ga een beetje trager door je dagelijkse routine. Geef je eten dus wat meer aandacht en kijk geen televisie terwijl je eet. Concentreer je eens op je handelingen tijdens het tandenpoetsen. Of geniet ten volle van je douche in plaats van je dag al te beginnen plannen.

meer mindfulness aandacht

Focus op je ademhaling

Loopt alles in het honderd en heb je het gevoel dat je alle controle verliest? Laat de dingen even wat ze zijn en focus je op je ademhaling. De adem is altijd bij je. Je hoeft hem nooit te zoeken. Er wordt eigenlijk aangeraden om je adem gewoon te volgen en hem niet te manipuleren, maar als je echt jachtig bent, is je adem ook een manier om te kalmeren.

Adem daarbij vijf tellen in en daarna tien tellen uit. Tussen twee ademhalingen (dus voor het inademen) laat je drie tellen. Door je ademhaling aan te passen naar een rustig ritme zullen je gedachten ook snel volgen.

Focussen op de ademhaling is overigens iets wat je een paar keer per dag kan doen om wat meer mindfulness in je leven te krijgen. Het creëert een kleine pauze waarbij je even tot rust kan komen.

meer mindfulness adem

Beoefen dankbaarheid

We geloven werkelijk dat we geluk kunnen bereiken als we maar dat nieuwe jurkje hebben, een nieuwe baan bemachtigen of … Heel vaak denken we dat we eerst iets moeten realiseren om gelukkig te zijn. Maar eigenlijk zijn we al ontzettend gezegend.

Beoefen dus dankbaarheid om stil te staan bij alles wat je al hebt in je leven. Dat kan je doen door een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Noteer elke dag een paar dingen waar je dankbaar voor bent. Je kan het op de klassieke manier in een mooi schriftje doen, of een app gebruiken.

meer mindfulness dankbaarheid

Schenk aandacht aan je lichaam

Onderliggende emoties komen niet altijd tot uiting, omdat we maar door blijven gaan. We hebben gewoon niet door dat we boos, verdrietig, teleurgesteld, … zijn. Maar ons lichaam heeft een mechanisme waardoor het ons duidelijk maakt dat het tijd is om stil te staan. Schenk daarom aandacht aan je lichaam en wat het je te vertellen heeft. Buikpijn kan duiden op onverwerkt verdriet. Pijn tussen je schouders geeft misschien aan dat je stress ervaart. Geef de plaats van het ongemak even aandacht en waarschijnlijk komen de emoties vanzelf naar boven.

meer mindfulness mediteer

Mediteer

Dit is even een open deur intrappen. Als je meer mindfulness in je leven wil, mediteer dan regelmatig. Je hoeft niet elke dag een uur of langer op een matje te gaan zitten. Een minuutje of tien per dag kan al een heus verschil maken. Ook voor het mediteren vind je tegenwoordig heel fijne apps!

Maak jij de ruimte voor meer mindfulness in je leven?

15 thoughts on “Vijf tips voor meer mindfulness in je leven

  1. Ik drink altijd koffie, dat is mijn rust momentje. Ik ben altijd druk met van alles, maar als ik mijn kopje koffie drink (of thee) neem ik altijd even een momentje, maar verder is het vaak gas erop haha. Voel me er wel goed bij 🙂

  2. Ik denk dat ik het meeste zelfs vervlochten heb in mijn dagelijks leven als gewoon… Hmmm, het kan dus, heel gewoon worden, ja ik geef aandacht waar ik mee bezig ben, multi tasken is gewoon pure onzin! Ik neem mij voor, nu blogs lezen en dat doe ik dan ook met volle aandacht, ik denk dat een ieder dit ook echt merkt, goed lezen, nog eens lezen, bijv. nou ja dat. Maar ik weet wel, dat ik zo moet douchen en daar wil ik van genieten dus op tijd. En daar mediteer ik eventueel en aard mijzelf, spoel mijn aura schoon, ja dat kan samen met de gevleugelden om ons heen 😉

    Wat ik bij het eten nooit zo heb begrepen is hele gesprekken voeren tijdens het eten wat men altijd zegt, de dag doornemen, ja na het eten dan, anders is ons eten koud? Hoe doen anderen dat dan… je mag niet met volle mond praten maar je moet wel je dag vertellen? Dus niets in de mond en staat alles koud te worden… Nou goed… ik zou hier een blog over kunnen schrijven misschien, hahaha

    Dankbaarheid, dat leerde ik ooit al van Oprah Winfrey in de jaren ’90, toen hield ik dat al bij, toen mijn dochter nog maar heel klein was, en ja dat helpt echt! Ik probeer dit nu ook aan het verstand te brengen van M. 😉

    Hele mooie tips… en hoe mooi is het dat ik mag ontdekken dat ik het meeste gewoon ingebouwd heb als gewoon, elke dag doe ik dat…. (mijn reactie was te lang, lol)

    X

    1. Mensen die al veel langer met dit soort zaken bezig zijn, doen het inderdaad op den duur automatisch. De meeste dingen die ik hier benoem zitten bij mij ook gewoon in mijn dagelijkse routine.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.