Mindfulness

Grip krijgen op je gedachten (ja, ook op die negatieve stemmetjes)

Gedachten razen aan een recordtempo door ons hoofd. Grip krijgen op je gedachten is vaak moeilijk, maar wel nodig omdat ze een enorme invloed hebben op onze blik op de wereld. Ons humeur kan zo omslaan door de gedachten die door ons hoofd razen. Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat ze hun hoofd eens zouden willen stilzetten.

Onze gedachten stilzetten zal ons wel nooit lukken. In geen enkel hoofd is absolute stilte te vinden. Maar tijdens mijn reis in persoonlijke groei die twaalf jaar geleden begon heb ik wel iets over gedachten geleerd. Je kan grip op je gedachten krijgen, waardoor je humeur er minder aan onderhevig wordt. Ja, zelfs die negatieve stemmetjes zullen steeds minder invloed krijgen.

Je eigen gedachten ontvangen

De Amerikaanse Linda Tichter Metcalf bedacht een methode om je gedachten te vertragen. Daardoor kan je ze van dichterbij bekijken en hun doel achterhalen. De methode kan omschreven worden als ‘je gedachten ontvangen’.

Linda vraagt je om te blijven reflecteren. Schrijf eerst op papier neer wat de stemmen in je hoofd roepen. Of het nu de kritische, negatieve stemmen zijn of de positieve liefdevolle stemmen, schrijf ze neer. Lees de gedachten nog eens en vraag je af wat je precies bedoelt met wat je opschrijft. Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte achter de kritiek die je jezelf geeft? Waarom zegt het negatieve stemmetje in je hoofd dat je beter moet werken? Maar kijk ook eens naar de compassievolle stemmetjes. Welke boodschap geven zij? Wat kunnen ze voor je betekenen? Maar er zijn vast nog stemmetjes in je hoofd die aan het woord zijn. Hoe zou je ze benoemen? Wat zijn hun boodschappen?

Door even neer te schrijven wat er zich in je hoofd afspeelt, leer je zien dat er meer gedachten zijn dan enkel de negatieve. Je zal ook zien welke invloed ze op je hebben. Grip krijgen op je gedachten wordt steeds eenvoudiger door ze de ruimte te geven om er te zijn.

Meer over deze methode kan je lezen in Linda’s boek ‘Writing the mind alive‘.

Grip krijgen op je gedachten? Vertraag ze.

Niet alleen door je gedachten neer te pennen kan je ze vertragen, maar ook door ze te observeren is dat mogelijk. Meditatie is een manier om dit te doen. Het voordeel van neerschrijven is dat het net iets concreter is. Bij meditatie heb je al makkelijk de neiging om mee te gaan in de gedachten, waardoor je het doel mist. Maar ook dit kan je oefenen.

Meditatietechnieken als de Vipassana zijn erop gericht om afstand te leren nemen van je gedachten en ze te observeren. In plaats van je gedachten te laten heersen over jouw gevoelens krijg jij hierdoor grip op je gedachten.

Een belangrijk punt hierbij is dat je elke gedachte de ruimte geeft om er te zijn. Vergelijk het met naar wolken kijken. Je ziet ze voorbij glijden. Soms zie je er een vorm in. Een andere keer vallen de kleuren je op. Je duwt ze niet weg of een andere kant op, eist niet dat ze veranderen, hebt er geen oordeel over. Je bekijkt ze, ziet ze komen en gaan. En daar stopt het.

Door er aandacht aan te geven, gaan je gedachten vertragen en kan je ermee aan de slag.

Lees ook wat de Vipassana inhoudt.

Geef de innerlijke criticus een doel

Vecht niet tegen je innerlijke criticus.

Erken hem voor zijn taak,
en erken ook de mogelijkheid
de nobele stem te volgen.

David Dewulf – Heartful leven Mindful werken

Het klinkt verleidelijk om meteen de negatieve gedachten te willen wegduwen. Toch heeft onze innerlijke criticus ook een doel. Het is de kunst om hem (en jezelf) dat doel duidelijk te maken.

Waarom uit je voornamelijk kritiek op jezelf? Dat is meestal omdat je jezelf veilig wilt houden. Je wilt het beter doen, zodat mensen je aanvaarden. Zodat er geen oordeel over je geveld wordt. Je wilt niet lui zijn en actie ondernemen zodat je iets bereikt in je leven. Daarom is de innerlijke criticus er.

Hoewel hij echter zijn doel heeft, en je hem dus ook wel wat ruimte mag geven, is het probleem met onze innerlijke criticus dat hij je klein houdt en je niet gelukkig maakt. Dagelijks hoor ik mijn innerlijke criticus tegen mij zeggen dat mijn blog echt nooit wat zal voorstellen. Mijn artikelen trekken nergens op en mensen hebben hier echt niets aan. Waarom steek ik eigenlijk nog tijd en moeite in Galabria? Zou ik de raad van mijn innerlijke criticus opvolgen dan schreef ik al lang niet meer. Misschien in mijn dagboeken, lekker voor mezelf, maar zeker niet op het internet waar iedereen het kan lezen. Ik zou nooit mijn eigen bedrijfje begonnen zijn.

Hoor ik mijn innerlijke criticus weer, dan laat ik hem even aan het woord. Wat heeft hij te vertellen? Ik toon hem begrip en compassie (en dus eigenlijk ook aan mezelf). “Ja, ik begrijp dat het moeilijk is om dagelijks jezelf open te stellen voor kritiek, want bloggen maakt je kwetsbaar. Vreselijk om kritische reacties te krijgen hè. Maar ik geef niet op, criticus, want ik kan dan wel hard vallen als ik het probeer, maar anders zal ik nooit weten wat het had kunnen zijn.”

Hoor je je innerlijke criticus weer lawaai maken? Antwoord dan met begrip en compassie. In het begin kan dit moeilijk zijn. Een oefening om dit iets te makkelijker te maken, is om het uit te schrijven. Laat je innerlijke criticus eerst aan het woord en antwoord dan op papier met compassie. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt om je compassievolle vriend ook ruimte te geven in je hoofd, zodat hij op je innerlijke criticus zal kunnen antwoorden. Zoals je al wist uit de oefening ‘Je eigen gedachten ontvangen’, heb je namelijk ook een compassievolle stem in je hoofd zitten die kan helpen om je innerlijke criticus een plaats te geven.

Blijf geloven

Grip krijgen op je gedachten vraagt oefening. Het is hard werken om je gedachten te vertragen, te beseffen dat de innerlijke criticus aan het werk is of om hem met compassie van antwoord te dienen. Ook ik worstel nog regelmatig eens om grip te krijgen op mijn gedachten. Het goede nieuws is dat het telkens beter gaat om jezelf met liefde te behandelen als je de oefeningen regelmatig herhaalt. Ga dus niet bij de pakken zitten als het eens minder gaat. Grip krijgen op je gedachten zal ook jou lukken. Begin gewoon opnieuw, zonder jezelf op je kop te geven. Blijf geloven in jezelf!

Copyright foto’s Christophe Louage

1 thought on “Grip krijgen op je gedachten (ja, ook op die negatieve stemmetjes)

  1. Heel interessant artikel, zelf werk ik met ACT therapy, maar eigenlijk is dat in een notendop hetzelfde als jij hier beschrijft ‘grip krijgen op je gedachten. Heb je daar al eens van gehoord?

    Zelf merk ik ook dat mijn innerlijke criticus ook aan het werk gezet kan worden op een positieve manier zonder dat ik dat aan mijn hart laat komen. Als hij bijvoorbeeld zeurt over mijn blog en eigen creaties dan vraag ik hem wat er beter kan, en als ik daar de meerwaarde van kan zien verbeter ik zo mijn creaties op een positieve manier.

    Liefs Loena

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.