Mindfulness

Ademruimte, een praktische tip voor een bewust leven

Op dagen dat het me allemaal wat teveel wordt, waarbij ik echt naar adem hap, las ik voor mezelf een ademruimte in. Het is een techniek uit de mindfulness die ik regelmatig toepas om voor mezelf weer wat ruimte te scheppen.

Lange meditaties zijn namelijk niet op elk moment van de dag mogelijk. Hoewel deze een zeer positieve invloed op je leven kunnen hebben, is het handig om een ultra-verkorte versie van de bodyscan uit te voeren wanneer de stress de overhand neemt.

Lees ook wat de bodyscan is en de voordelen ervan

Wat is de ademruimte?

Een ademruimte is momentje van een paar minuten waarin je even de tijd neemt om je gedachten, je ademhaling en je gevoelens te observeren. Zo’n moment bestaat uit 5 stappen:

  1. Landt in het hier en nu. Voel hoe je op je stoel zit, hoe je recht staan, hoe je wandelt,… Merk hoe je zitvlak op de stoel steunt, je voeten de grond raken en je hoofd steunt op je nek. Wanneer je eenmaal geland bent, scan je je lichaam. Wat voel je? Zijn er ergens spanningen, pijn? Voel en observeer.
  2. Focus je dan op je gedachten. Wat gaat er allemaal door je hoofd? Observeer je gedachten alsof het wolkjes aan de hemel zijn, een trein die voorbij flitst. Je gaat er niet in mee. Bekijkt enkel wat er gebeurt, op een afstand. Er kunnen veel gedachten voorbij flitsen of ze kunnen ophouden. Het is allemaal ok.
  3. Richt je op je emoties. Emoties kan je vaak voelen in je lichaam. Gebruik dit als aanknopingspunt. Je kan ze benoemen of je kan ze gewoon voelen en observeren. Wees je bewust van alles wat in je lichaam speelt.
  4. Focus je op je ademhaling. Volg hoe je lichaam beweegt tijdens het ademen, hoe de lucht in en uit je longen gaat. Verruim je ademhaling dan over je hele lichaam en word je bewust van je benen, je armen, je romp, je hoofd, je nek.
  5. Verruim je aandacht tot de hele ruimte. Probeer je bewust te zijn van de positie die je hier instelt en sluit rustig af.

ademruimte

Waarom zou je de ademruimte gebruiken?

Gedurende de dag zijn we voornamelijk bezig in ons hoofd. Dat is de eigenschap van veel taken die wij opnemen, maar ook een patroon dat ons is aangeleerd. Door af en toe een ademfocus gedurende de dag in te lassen, worden we ons terug bewust van alles wat zich in ons binnenste afspeelt. Zo zal je vroegtijdig spanning, stress of heftige emoties kunnen ontwaren en daar op inspelen. Je zal bewust de keuze kunnen maken tussen de emotie toelaten, opbergen voor later en afleiding zoeken. Vooral het feit dat je die keuze bewust maakt, is hier belangrijk. Neem de emotie later terug op, op een moment dat er ruimte voor gemaakt kan worden.

Een voordeel – maar geen verwachting – van de ademruimte is ook dat je vaak een meer ontspanning houding krijgt daardoor. Je adem is je ankerpunt en met een ademruimte relativeer je makkelijker wat je dwars zit. Ga dit echter niet verwachten van een ademruimte. Het is wel een mogelijkheid.

Als derde werkt een ademruimte voor mij heel goed om in gesprekken een betere verbondenheid te gaan creëren. Zelf schiet ik makkelijk in de verdediging tijdens een gesprek. Door mindful te leven ben ik mij daar echter steeds meer bewust van op het moment dat ik het doe of wil gaan doen. Door dan terug te grijpen naar mijn ademhaling, en voor mezelf even een voelmoment in te lassen, kan ik luisteren naar de onderliggende behoeften van mijn gesprekspartner en op een meer gepaste manier reageren. Dit is natuurlijk een proces waar ik nog steeds ongelofelijk hard aan werk.

ademruimte

Lees ook vijf tips voor meer mindfulness in je leven

Wanneer kan je zo’n ademruimte inlassen?

Het eenvoudige antwoord zou zijn: altijd en overal, maar ik kan me inbeelden dat er momenten zijn dat het echt niet gepast is. Tijdens een gesprek bijvoorbeeld, is het niet echt een optie om je even terug te trekken in je hoofd.

Wanneer las ik die ademruimtes dan in? Een lijstje!

  • Wanneer mijn wekker voor de eerste keer afgaat, ben ik klaar wakker. Tussen dat moment en het volgende alarm las ik een ademruimte in. Even polsen welk ‘weer’ het wordt vandaag.
  • Vlak voor ik in slaap val, gun ik mezelf even de ruimte om te voelen hoe het gegaan is vandaag. Hoe voel ik me over de afgelopen dag? Wat spookt er nog door mijn hoofd? Ik kan dan eventueel nog iets oplossen zodat ik geen piekermomenten meer heb voor ik in slaap val.
  • Wanneer ik sta te wachten op de trein, aan de kassa, voor een rood licht, … Geen stress, geen drukte, tijd voor een ademruimte!
  • Vlak voor het openen van een deur. Denk maar aan het openen van je voordeur wanneer je na een drukke werkdag thuis komt. Misschien niet echt een optie als het pijpenstelen aan het regenen is, maar in de warme avondzon is het vast geen straf.

De ademruimte is dus een handig instrument om een gedurende een dag weer wat bewuster in het leven te staan. En daar is nog nooit iemand slechter uit gekomen.

Zien jullie de ademruimte haalbaar om toe te passen in je eigen leven?

5 thoughts on “Ademruimte, een praktische tip voor een bewust leven

    1. Die drie minuten moet je zien als een richtlijn, niet als een regel. Aan de kassa sta ik ook geen drie minuten te timen en zelfs als ik tussendoor even een ademruimte inlas, zit ik niet te timen. Het is meer dat je de stappen volgt, niet zozeer dat je drie minuten in stilte zit…

  1. Wat je schrijft over tijdens een gesprek snel geneigd te zijn om in de verdediging te schieten dat merk ik soms ook bij mijzelf. Het is dan inderdaad fijn om even rustig te ademen, dat helpt goed. Het is zeker voor mij haalbaar om deze ademruimtes toe te passen in mijn leven, erg fijn om hier meer over te lezen en er bewust van te worden. Ik ga ermee aan de slag want ik denk dat het mij nog meer rust kan brengen!
    Xaviera onlangs geplaatst…Thoughts & Tea #12 – IntuïtieMy Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.