Mindfulness

8 tips om de winterblues deze winter te omzeilen

Jullie zijn het vast met me eens dat de donkere maanden van de afgelopen tijd een winterblues in de hand werken. ’s Morgens uit bed springen is geen evidentie. Mijn energie raakt langzaamaan op. Op sommige dagen voel ik me ronduit neerslachtig en moe. Tijd om daar iets aan te doen. Dus ging ik op zoek naar manieren om die winterblues tegen te gaan. Vandaag deel ik acht tips met jullie!

1. Ga naar buiten

Ook al schijnt de zon niet echt op je bolletje, buitenlucht werkt helend. Zuurstof is goed voor je. Zeker verse lucht kan je een extra boost geven. Ga bij voorkeur ’s morgens naar buiten, want dan is het licht blauwer. Blauw licht remt de productie van melatoni (zand van het zandmannetje). Daardoor wordt je echt wakker en verminder je dus die typische vermoeidheid van een winterdip.

2. Eet gezond

Vermijd vet en suikers. Deze voedingsstoffen vergen veel van je lichaam bij de afbraak. Ze vreten dus meer energie dan ze er geven. Gezonde voeding levert echter een ton aan vitamines. En laat dat nu net zijn wat je lichaam nodig heeft voor energie en levenslust.

winterblues-fruit

3. Knuffel veel

Knuffelen heeft tal van voordelen. Bij een goede knuffel komen allerlei goede hormonen vrij. Zoals endorfines die helend werken. Oxytocine dat ons een geluksgevoel geeft. Serotonine en dopamine die gevoelens van rust, welzijn en kalmte creëren. En daarnaast: knuffelen is gewoon leuk om te doen op een druilerige dag!

Lees ook hoe je een survivalkit voor het gevecht tegen de winterdip maakt

4. Slaap genoeg

Weinig slaap zorgt voor vermoeidheid, dat is de logica zelve. Maar vermoeidheid kan ook zorgen voor een verstoorde slaap. En dus voor nog meer vermoeidheid. Probeer iedere nacht zeven tot acht uur slaap te halen. A good laugh and a long sleep are the best two cures for everything!

5. Blijf in beweging

En beweeg dan nog het liefst in de buitenlucht. Studies hebben aangetoond dat een tien minuten durende work out je stemming verbeterd en angstgevoelens doet verminderen. De beste tip is hierbij is om gewoon de fiets naar het werk te nemen!

6. Wees dankbaar

Dankbare gevoelens geven depressieve gedachten geen kans. Kijk naar alle mooie dingen die je nog rond je hebt en geniet!

7. Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken

De lente bijvoorbeeld of een mooie vakantie. De winter is een ideale periode om na te denken over de komende vakanties. Mogelijks heb je nog mooie vroegboekkortingen te pakken en je hebt meteen iets om naar uit te kijken.

8. Mediteer

Mediteren is de oplossing tegen negatieve gedachten. Het helpt om je gedachten te ordenen, je leven in perspectief te plaatsen en geeft je een positieve blik. Sta even stil, dat is een hele vooruitgang!

Met deze acht tips ben je gewapend tegen de winterblues. Tijd om aan de slag te gaan en deze winter een geweldig seizoen te maken!

Heb jij nog een wonderbaarlijke tip tegen winterblues?

3 thoughts on “8 tips om de winterblues deze winter te omzeilen

  1. Inderdaad, creativiteit, ga kleuren, kleur wekt ook op, zeker de vrolijke kleuren als geel, groen en rood…

    Borduren, haken, breien, met youtube erbij, zo ben je weer even bezig en met je gedachten elders.

    Zoek nieuwe recepten op en uit en ga daar mee aan de slag, dus ook met gezonde groenten, wokschotels bijv. verdiep je in die cultuur, van Azië bijv. Of Italië voor mijn part.

    Goed, ik denk dat ik nog wel wat tips heb…. 😉
    Morgaine onlangs geplaatst…Het koolmeesje in de potMy Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.