MINDFULNESS | Op een minder goede dag

MINDFULNESS | Op een minder goede dag

Soms heb je van die dagen, zelfs van die perioden, waarbij alles slecht lijkt te gaan. Zo’n dag waarop je alleen maar tegenslag lijkt te hebben en je stemming echt onder het vriespunt gaat. Mindfulness zegt je dat je die stemming moet aanvaarden, maar dat wil niet zeggen dat je geen actie mag ondernemen om je stemming wat beter te maken. Hoe gaan we daarmee aan de slag?

Doe eens iets plezierig!

Als het allemaal tegen zit, is het fijn om eens tijd te maken om iets te doen waar je van opbeurt. Een leuke activiteit, eentje die je energie geeft.

  • Sociaal contact: ga gezellig op café bijkletsen met een vriendin, neem de telefoon en bel iemand die je graag hebt, ga langs bij iemand die je aan het lachen maakt. Sociaal contact zorgt voor een betere stemming, omdat het gewoon leuk is om bij aangename mensen te zijn.
  • Kijk een komedie of …: bekijk iets wat je aan het lachen maakt, of iets waar je je beter door voelt. Zo grijp ik op een moeilijke dag al gauw naar een romantische komedie. Dan kunnen de waterlanders die ik – uit gewoonte – inhoud een uitweg vinden met een reden waar niemand nog raar van opkijkt. Ik huil bij films, feit!
  • Leg een vrolijk muziekje op: sommige muziek slaagt er altijd in om je op te vrolijken. Zo heb ik een lijst aangelegd op mijn YouTube die ik raadpleeg op moeilijke dagen. Een paar van die vrolijke nummers en mijn stemming wordt al een pak beter.
  • Eet iets lekkers: geef toe, als alles slecht gaat dan kan er maar een ding een vrouw opbeuren: chocolade! Ga daarmee aan de slag en maak iets lekkers voor jezelf of plof neer in de zetel en geniet van de stukje zonder schuldgevoel.
  • Lees een goed boek: een goed boek kan twee dingen voor je betekenen. Of het beurt je zodanig op omdat er allerlei geweldige dingen gebeuren of je vergeet al je eigen idiote zorgen omdat het je helemaal meeneemt in zijn verhaal. Either way, het helpt wel eens om een slechte dag volledig achter je te laten.
  • Verzin maar…
    Jullie hebben vast zelf ook nog goede ideeën. Zelf heb ik een lijst waar ik op kan terug vallen als ik niets kan bedenken op het moment zelf. In de meeste gevallen is luisteren naar mijn lichaam echter het beste idee.

Doe iets dat je voldoening, een gevoel van controle geeft

Dit klinkt een beetje tegenstrijdig met de gedachte van mindfulness, omdat we over ons leven nu eenmaal geen controle hebben. We hebben echter wel controle over hoe we omgaan met de dingen die ons overkomen.

Toch zijn er dingen waar je controle over hebt: de papierwinkel op je bureau bijvoorbeeld of de was met strijk die op je staat te wachten. We hebben ook nog de afwas op het aanrecht en de vloer die dringend een dweil nodig heeft. Je hoort me al aankomen: alle taken die we eindeloos blijven uitstellen omdat we ze niet graag doen.

Het gevolg van uitstellen is dat het blijft plakken. We willen het dan wel vergeten, maar in ons achterhoofd blijven we rekening houden met het feit dat die zaken nog gedaan moeten worden. En denken aan vervelende taken is even vermoeiend als ze afwerken. Dus op een dag dat het minder goed gaat, kan het een extra boost geven om datgene wat je al weken uitstelde nu toch eens aan te pakken.

Ga geen grootste plannen maken. Je zolder opruimen na een zware dag op het werk is niet realistisch, maar een doos van de zolder halen en de rommel daaruit opruimen kan een ongelofelijk bevrijdend en bevredigd gevoel geven. En mindfulness zou mindfulness niet zijn als we daarbij niet al onze aandacht zouden richten op het uitvoeren van de taak. Voel je lichaam, kijk hoe je emoties zijn en observeer je gedachten. Hoe voelt het om met deze taak bezig te zijn?

IMG_20141210_102431

Naar welke van de twee mogelijkheden grijpen jullie het snelst wanneer je een off-day hebt?

(Visited 77 times, 1 visits today)

2 Replies to “MINDFULNESS | Op een minder goede dag”

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: