Zelfcompassie | Kristin Neff

Zelfcompassie | Kristin Neff

Het boek zelfcompassie van Kristin Neff heeft als ondertitel ‘stop jezelf te veroordelen’. Er verscheen dus een glimlach op mijn gezicht toen ik het in mijn handen had in de bibliotheek. Ik had het gereserveerd, omdat mijn mindfulnesstrainer tijdens een van de maandelijkse sessies me had aangeraden om het te lezen. “Dat kan jij wel gebruiken,” had ze me toen gezegd. Gelijk had ze, want dit boek heeft me door een heel moeilijke periode heen geholpen. Ik vertel jullie er graag wat meer over.

De auteur

Kristin Neff promoveerde in 1997 aan de universiteit van California in Berkeley. Op dit moment werkt ze als onderzoekster aan de universiteit van Texas waar ze onderzoek doet naar de ontwikkeling van zelfcompassie. In Nederland werkt ze samen met Roos Vonk waardoor haar eigen website self-compassion.org in het Nederlands vertaald werd als zelfcompassie.nl. Op beide websites vind je meer over zelfcompassie en het onderzoek van Kristin Neff.

Kristin was reeds tijdens haar studies geïnteresseerd in het concept compassie, zoals het door de boeddhisten wordt onderwezen. Tijdens haar laatste jaar graduaat begon ze meditatie te praktiseren en begon ze aan haar onderzoek naar zelfcompassie wat binnen de boeddhistische leer een belangrijk concept is.  Door de geboorte van haar zoon, die uiteindelijk een vorm van autisme bleek te hebben, werd ze voor de grote uitdaging gesteld om zelfcompassie te beoefenen en er de voordelen van te ontdekken.

Kristin heeft op basis van mindfulness een 8-weken-programma ontwikkelt waarbij zelfcompassie onderwezen wordt. Dit deed ze samen met haar collega Chris Germer en de Harvard Medical School. Het programma wordt Mindful Self-Compassion genoemd en onderwezen door haarzelf en haar collega.

Het boek

Zelfcompassie is het resultaat van jarenlang onderzoek van Kristin naar zelfcompassie. Het bundelt echter niet alleen haar onderzoeksresultaten, maar ook de ervaringen die ze zelf gehad heeft met het beoefenen van zelfcompassie. Het leven van Kristin is namelijk, zoals bij zovelen van ons, ook niet over een leien dakje gelopen. Ze vertelt in haar boek hoe ze bij zelfcompassie terecht gekomen is en op welke manier het voor haar geholpen heeft.

Het boek in onder verdeelt in verschillende hoofdstukken waarbij ze eerst de drie onderdelen van zelfcompassie verder uitlicht. Volgens haar zijn dit:

  1. Self-kindness: de zachte vriendelijkheid voor jezelf zoals je begrijpend zou zijn voor je beste vriend;
  2. Common humanity: de dingen des levens zien als onderdeel van het mens-zijn en op die manier je ook verbonden voelen met anderen;
  3. Mindfulness: het accepteren van gevoelens, gedachten en gebeurtenissen zonder je er daardoor te laten meeslepen.

Daarna gaat ze verder in op de voordelen van het beoefenen van zelfcompassie.

Kristin houdt het niet alleen bij mooie woorden. Ze geeft je ook oefeningen mee waardoor je zelf leert ontdekken hoe zelfcompassie voor jou kan werken. Het gaat verder dan mediteren, affirmaties of ‘gelukkig zijn’. Het zijn handvatten om te leren omgaan met de uitdagingen waar het leven je voor stelt. Kristin nodigt je uit om voorbij de perfectie te kijken, op te houden met streng te zijn voor jezelf en op te houden met jezelf te veroordelen.

Zelfcompassie van Kristin Neff werd uitgegeven bij uitgeverij Cargo in 2014, telt 344 pagina’s en is voor 15 euro te koop bij o.a. bol.com

(Visited 135 times, 1 visits today)

5 Replies to “Zelfcompassie | Kristin Neff”

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: