Water, goed voor nu en later

Water, goed voor nu en later

Mijn hoofd bonst en ik ben moe wanneer ik naar huis ga. Op mijn bureau staat nog een fles water. Ze staat er al drie dagen en ik merk op dat ze nog niet eens half leeg is. Ook mijn thermos met thee is niet leeg, merk ik zelf op. Ik trek de deur achter me dicht, maar leg geen verband.

Wanneer ik het artikel tegen kwam, weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat er een heleboel punten stonden in opgesomd die me bekend voorkwamen: vermoeid zijn, hoofdpijn, droge mond, bijna nooit dorst. Vooral de vermoeidheid en de hoofdpijn waren prominent aanwezig en ik besloot om mezelf eens een hoeveelheid drinken op te leggen. De waterfles op mijn bureau moest leeg (inhoud: 1 liter) en ook de thermos met thee moest ik van mezelf leeg drinken (inhoud: 0,5 liter). Op die manier zou ik dagelijks minstens anderhalve liter gedronken hebben. Ik was benieuwd naar het effect.

Vandaag kan ik zeggen dat het mij geholpen heeft. Ik kan me beter concentreren, de hoofdpijn komt zelden op en ook mijn vermoeidheid is nu enkel te wijten aan slaapgebrek. Voldoende drinken heeft echt zijn voordelen!

Koffie, melk en frisdrank

Wanneer we alles zouden optellen dat we drinken zouden we meestal wel aan twee liter per dag komen, maar het is niet gelijk wat we drinken. Enig opzoekingswerk leert ons dat het belangrijk is om zuiver water te drinken, daaraan heeft ons lichaam het meest!  Wat we drinken moet vrij zijn van chemicaliën, zonder suiker, cafeïne of alcohol. Suiker is een noodzakelijke voedingsstof, maar in de hoeveelheid die wij het binnen krijgen is het schadelijk. Suiker zorgt ervoor dat je lichaam net meer water nodig heeft om het te verteren. Cafeïne en alcohol zijn stoffen die teveel dehydrateren. Ze zorgen ervoor dat ons lichaam te snel het nodige water afstoot. Water is tenslotte evenzeer een voedingsstof als groenten en fruit! (Bron)

Dan wil ik nog even melk behandelen. Zelf ben ik geen fan van melk, omwille van ethische redenen, maar op vlak van gezondheid valt er ook wat van te zeggen. Melk is absoluut niet goed voor elk, omdat lactose een stof is die ons lichaam omzet naar glucose. Eigenlijk drink je dus gewoon suiker! Daarnaast bevat melk veel verzadigde vetten. Deze zouden minder gezond zijn en veel meer de oorzaak van hart- en vaatziekten.

images

Thee

Over thee zullen de meningen verdeeld zijn. Persoonlijk vind ik dat thee kan, maar niet gelijk welke thee. Je moet er altijd rekening mee houden dat zwarte thee cafeïne bevat, evenals groene thee. De hoeveelheid is afhankelijk van hoe lang je de thee laat trekken, maar zwarte thee bevat ongeveer 40 milligram cafeïne per 125 milliliter thee. Bij groene thee is dit ongeveer de helft.

Op zich kan deze hoeveelheid cafeïne geen kwaad voor ons lichaam, maar wanneer we er een grote hoeveelheid van binnen hebben (sommige bronnen zeggen dat we ongeveer 10 kopjes zwarte thee per dag kunnen drinken zonder problemen) dan kan dit schadelijk zijn voor ons lichaam. De belangrijkste overweging die gemaakt moet worden is dat cafeïne vochtafdrijvend werkt.

In kruidenthee zit geen cafeïne en deze bevat vaak ook andere voedingsmiddelen met positieve effecten op ons lichaam.

images

Waarom water?

Maar waarom zouden we dan water nodig hebben? Hier zijn verschillende redenen voor:

  • Water zuivert het lichaam en zorgt ervoor dat we afvalstoffen kunnen afvoeren;
  • Het zorgt voor de regeling van onze lichaamstemperatuur;
  • Water houdt het bloed vloeibaar, zodat je circulatie optimaal blijft. Bloed bestaat voor 92% uit water;
  • Voedingsstoffen, zuurstof, hormonen, vitamines, mineralen, glucose, aminozuren enz. worden dankzij water getransporteerd naar de weefsels en cellen;
  • Water beschermt je organen tegen schokken, bijvoorbeeld je hersenen, ogen en ruggenmerg;
  • Het functioneert als glijmiddel in je gewrichten, spieren en bindweefsel;
  • Het geleidt geluid in je oren;
  • Het laat de reacties van levende cellen goed functioneren om de afvoer en aanvoer van producten uit en in de cel mogelijk te maken. (Bron)

Drinken moet je eigenlijk ook niet doen pas wanneer je dorst hebt, omdat dit een eerste teken van uitdroging is. Je denkt er beter aan om tussendoor een slokje te nemen.

images33W1EEST

Even bekijken…

Door de informatie die ik rond water vergaarde, ging ik even kijken wat ik ondertussen op een dag drink. In een werkweek is dat minstens een liter water, minstens een halve liter groene of kruidenthee (voornamelijk kruidenthee), een glas vers geperst fruitsap en een glas limonade. In het weekend gebeurt het wel dat ik meer frisdrank drink en minder water. Misschien moet ik die fles in het weekend ook maar bij mij houden?

En drink jij veel water of hou je meer van koffie, thee of frisdrank?

(Visited 43 times, 1 visits today)

11 Replies to “Water, goed voor nu en later”

  1. Ik drink dus nooit genoeg water, ik kan het gewoon niet. Ik kan dan niet meer de deur uit en ik bivakkeer dan non-stop in het toilet. Maar het is niet goed, natuurlijk. Ik heb er ook regelmatig hoofdpijn van gekregen.

    1. Dat dacht ik dus ook… Maar je lichaam went eraan na een tijdje. Ik ben ermee begonnen op het werk (ik kan wel op elk moment naar het toilet uiteraard) en toen liep ik soms om de 5 minuten. Nu valt dat heus reuze mee. Je hebt natuurlijk wel tijd nodig en als je iemand bent ‘met een kleine blaas’ zal het nooit ‘een grote’ worden, maar het went dus wel 🙂

  2. Ik zou ook meer water moeten drinken, eigenlijk drink ik veel te weinig per dag.
    Als ik naar het werk ga: 3 kleine kopjes koffie, flesje water van 33cl en een glas water tijdens het eten.
    In het weekend: kopje koffie, ’s middags een kop thee, en over de volledige dag en blikje Cola Zero.
    Misschien een voornemen voor volgend jaar… meer water drinken 🙂

    1. Oef, Flavie, dat is inderdaad heel weinig. En eigenlijk ook niet meteen de dingen die je lichaam nodig heeft. Maar het is zeker een goed voornemen. Misschien eentje om volgende maand al mee te beginnen 😉

    1. Logisch dat je dol bent op koffie en frisdrank, de verslavende factor van suiker en cafeïne valt niet te verwaarlozen. En euhm… laten we eerlijk zijn. Het smaakt ook gewoon beter dan water 😉

    1. Smoothies reken ik dan weer onder ‘voeding’. De hoeveelheid water is echt miniem, de hoeveelheid voedingsstoffen dan weer heel hoog. Maar gezond zijn ze zeker! En met dat water alleen ben je al super goed bezig!

  3. Sinds kort heb ik boven een flesje van een halve liter staan naast mijn bed en beneden. Iedere dag vul ik die zodat ik in de gaten kan houden hoeveel water ik precies drink. Het flesje boven red ik niet ieder dag, maar die beneden moet ik altijd een tweede keer vullen. Als ik die flesjes niet heb, dan drink ik echt veel te weinig. Het moet een soort gewoonte worden lijkt het wel.

    1. Dat flesje boven zou me ook niet lukken Marion 😉 In mijn slaap slaag ik er nog niet in om te drinken. Het is inderdaad een gewoonte en iets wat je ook heel erg in gedachten moet houden. Veel mensen drinken ook gewoon niet graag water, terwijl ze wel tig blikken frisdrank naar binnen zouden werken.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: