Wandelmeditatie, op blote voeten

Wandelmeditatie, op blote voeten

Elke dag dragen ze ons doorheen het leven. Ze zorgen ervoor dat we terecht komen waar we willen zijn, dat we in auto kunnen rijden, helpen ons ons evenwicht te behouden en ondersteunen ons bij het zitten. Maar we geven ze zo vaak veel te weinig aandacht: onze voeten! Tijdens een wandelmeditatie concentreer je je op de wijze waarop je voeten de grond raken en hoe je de stappen zet. Het is een meditatie in beweging die heel fijn is om te doen in het begin van de dag of om na een zware dag op het werk terug te aarden.

Wandelmeditatie

Kies voor jezelf een fijne plaats waar je rustig kan wandelen en niet makkelijk gestoord wordt. Dat kan het bos zijn, maar evengoed je woonkamer of gang. Sta rechtop, met beide voeten op de grond en richt je blik op een punt voor je. Richt je aandacht eerst naar binnen, naar je adem. Voel hoe je in en uit ademt. Voel hoe de adem zichzelf laat stromen.
Richt daarna je aandacht op je voeten. Hoe voelt de grond onder je? Hebben je voeten koud, warm of tintelen ze? Misschien voel je helemaal niets, dat is ook goed. Je kan ook even met je tenen wiebelen om het gevoel in je voeten wakker te maken.
Wieg een aantal keer naar voor en naar achter. Voel hoe je gewicht verplaatst wanneer je dit doet. Waar voel je de meeste druk? Je kan het wiegen ook in cirkels doen. Heb daarbij aandacht voor de veranderingen die je in je voeten voelt. En in je benen? Doet dit iets met de rest van je lichaam?

Wanneer je dat wilt, kan je met aandacht gaan wandelen. Zet rustig je ene voet voor je andere. Het maakt eigenlijk niet uit waar je heen gaat. Je wandelt enkel omwille van het wandelen. We moeten nergens heen, we moeten nergens op tijd zijn.
Wees aandachtig voor de gedachten die opkomen, de afleiding die er is. Zie je een vogel vliegen? Een spin in haar web? Of je kat die zich in de gekste posities keert in de sofa? Neem het waar, geef het een zachte glimlach en keer terug naar je lichaam. Center je terug en loop dan verder.

Je kan je aandacht uitbreiden naar je gehele lichaam en daarna naar je gehele omgeving. Wees nieuwsgierig en neem zoveel mogelijk waar zonder oordeel. Geniet van het moment: de geluiden, de rust, je adem, het gevoel in je voeten, in je benen, … Wanneer je daar de behoefte toe hebt, kan je stoppen, maar een tien à twintig minuten is een mooie tijd voor deze meditatie.

Op blote voeten

op blote voeten

Rustig zette ik voet voor voet, terwijl ik mijn gedachten bij het stappen hield. Terwijl Luna over de velden holde, besloot ik plots om mijn schoenen uit te schoppen. In het begin deden de steentjes geen deugd aan mijn voeten. Ze prikten en boorden zich in mijn huid. Hun randen waren echter niet zo scherp dat ze door mijn huid heen gingen. Het was maar een paar meter naar het pad waar er weer aarde en gras was.

De sprietjes kriebelden aan mijn voeten, maar langzaam werd het gras langer naarmate het pad vorderde. Ik stapte net in een tapijt met lange pollen. Mijn voeten zonken weg. De lichtheid van het gras, de natte dauw en regendruppels van de voorgaande regenbui kleefden aan mijn voeten. Langzaam nam de koelte van de ochtend alle warmte uit mijn voeten weg.

Het was eerst onwennig, lopen op blote voeten. Ik richtte mijn aandacht meteen op de grond, want ik zou toch niet in iets ‘vies’ trappen. Toen vertrouwde ik op mijn stappen. Wat was er nu zo erg dat ik het niet meer van mijn voeten zou krijgen? Mijn ademhaling gaf de pas aan. Mijn ogen vingen beelden die mij eerder niet zouden zijn opgevallen en ik hoorde hoe een aantal vogels aarzelend hun lied terug begonnen. De frisse ochtendlucht vulde mijn longen. Er was geen beter moment dan ‘NU’.

En nu jij…

Ga naar buiten, loop even door je living, maar geef die voeten de nodige aandacht. Je hoeft deze meditatie niet op blote voeten te doen, maar zelf vond ik dat heerlijk. Probeer het uit en zeg nooit meer dat mediteren niets voor jou is, omdat je niet kan stilzitten!

Hoe aandachtig zijn jullie wanneer je uit wandelen gaat?

(Visited 210 times, 1 visits today)

14 Replies to “Wandelmeditatie, op blote voeten”

  1. Hoe gek dat velen amper op blote voeten lopen eigenlijk, ik ben geboren met blote voeten en ben dat ook blijven doen, zelfs in hartje Amsterdam heb ik weleens met blote voeten gelopen, hahaha dat is wel lang geleden en ja ze worden zwart 😉

    Gisteren nog, heb ik op de loopband bij fysiotherapie met blote voeten gelopen, oke, ik heb nu 1 blaar onder mijn voet, maar dat is niet erg. Buiten doe ik dat ook graag, vooral op gras of zand of het strand, ik vind het heerlijk juist om de harde randjes van schelpen te voelen. Precies wat je zegt ook met steentjes, eerst even wennen weer maar als snel voel je gewoon dat al je accapunctuur puntjes in werking worden gezet, in een tuin bij iemand anders met grindtegels of paden, loop ik dan ook bewust heel graag op blote voeten. Bij mijn ouders sta ik steevast even in het gras, en thuis?

    Ben ik meestal op blote voeten, pas als het kouder wordt gaan de sokken aan, maar in de ochtend eigenlijk nooit.

    Heel mooi geschreven lieverd en ja voor alle anderen die dit ook nog lezen, DOE HET! 😀

    X
    Morgaine onlangs geplaatst…LachstuipenMy Profile

  2. Lekker is dat he, gewoon ineens je schoenen uitdoen als je ergens loop! Ik vind wandelen heel fijn, maar meestal wel met mijn schoenen aan.
    Weet je wat ook nog een keer wil proberen? Zo’n blote voeten pad bezoeken. Die zijn speciaal gemaakt om op blote voeten te lopen.

  3. Lekker!!! Laatst heb ik op blote voeten gewandeld voor die challenge. Ik vond het heerlijk. Ik merkte al meteen dat ik een stuk bewuster liep en ook bewuster was van alles wat ik voelde. Heerlijk was het!
    Marion onlangs geplaatst…KladpraatMy Profile

  4. Hoi Saar,

    Ik loop graaf op blote voeten, heerlijk. Behalve dan door onze tuin met al dat grind en kippenpoep, dat is minder.
    Volgend jaar dan eindelijk toch de tuin bestraten gelukkig, want dat hadden we toch maar uitgesteld.
    Mooi blog Saar, soms schiet het luisteren naar en verwennen van jezelf en je eigen lijf er zo bij in hè!?

  5. Buiten wandelen op blote voeten doe ik niet al te vaak meer i.v.m. teken. Maar binnen ben ik er echt altijd op te vinden. Nu met het natte weer soms toch met sokken op de koude stenen vloer maar zo veel mogelijk schoenloos.

    Al fietsend probeer ik wel alles om mij heen zoveel mogelijk aandacht te geven, daarom vertrek ik steevast een halfuur eerder dan de verwachtte reistijd. Vandaag was het hoogtepunt van de fietstocht een groep zwaluwtjes dat boven het maïsveld acrobatische toestanden uithaalden 🙂
    Loïs onlangs geplaatst…De oogstfeesten op een rijMy Profile

  6. Zelf loop ik regelmatig op blote voeten. Ik ben niet echt bang voor iets vies of teken, wel meer voor ‘pijn’. Ik ben als kind ooit eens op een bij gaan staan (AW!) en ik denk toch meteen aan verloren glas enzo…

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: