Vipassana

Vipassana

Tijdens de retraite die ik afgelopen weekend deed, werd ons de vipassanameditatie geleerd. Ook in de mindfulness worden de meditaties voornamelijk gebaseerd op de techniek van de vipassana. Deze meditatietechniek heeft zijn wortels in India en werd door de Boeddha geïntroduceerd aan zijn ‘volgelingen’.

Wat is Vipassana?

Letterlijk betekent Vipassana ‘de dingen zien zoals ze zijn’. De meditatietechniek is een manier van transformatie door zelfobservatie. Door middel van observatie van de lichamelijke processen, wordt men zich bewust van geestelijke processen en is men in staat de geest te zuiveren van negativiteit en onzuiverheden, zoals haat, woede, hebzucht en angst. Naarmate de invloed van deze negativiteit zwakker wordt, zal er ruimte gemaakt worden voor positieve eigenschappen, zoals wijsheid, liefde en mededogen. Deze meditatietechniek daagt de beoefenaar vooral uit om zelf op weg te gaan, te verkennen en de waarheid over het leven te ontdekken.

Vipassana vindt zijn oorsprong in India. De overlevering leert ons dat deze techniek werd ontdekt door Siddharta Gautama, de Boeddha. Door hem werd het onderwezen als remedie tegen universele kwalen en ‘de kunst om te leven’. De overlevering vertelt ons dat deze techniek onveranderd is doorgegeven door een onafgebroken lijn leraren en nu dus in zijn zuivere vorm wordt onderwezen.

Meditatie-instructie

De instructie voor Vipassanameditatie is vrij eenvoudig, de beoefening ervan kan echter als een uitdaging worden gezien.

De houding waarin je zit, maakt weinig uit. Het allerbelangrijkste is de rechte rug. Je kan je meditatie beoefenen op een zitkussentje, een meditatiebankje of zelfs zittend op een stoel. De rechte houding waarbij je nekwervels en ruggenwervels op een lijn zitten, is de belangrijkste.

Concentreer je op je ademhaling. Je kan deze het makkelijkste voelen in je buik. Als dat comfortabel voelt, kan je een hand op je buik leggen om de stroom van de ademhaling te kunnen volgen. Je kan eventueel ook de in-en uitademingen benoemen.

Wanneer er gedachten in je opkomen, dan benoem je deze zacht met ‘gedachte’ en keert terug naar je ademhaling. Probeer niet om te stoppen met denken, dat lukt toch niet. Denken is een normale menselijke activiteit en valt niet stil te leggen. Je kan mogelijks wel meer rust in je hoofd krijgen en de stroom van gedachten kan gestaag vertragen.

Wanneer je gestoord wordt door emoties, kan je deze benoemen: boos, verdrietig, blij,… Het opkomen van emoties is ook heel normaal. Wanneer je in stilte zit, kunnen er emoties opkomen die je overvallen. Je kan daar even aandacht aan geven door ze te observeren, maar ga er niet in mee. Benoem de emotie en keer terug naar je ademhaling.

Indien je gestoord wordt door geluid, laat je dan niet verleiden om op te kijken, weg te dromen, iets te veronderstellen bij dit geluid. Benoem het als ‘geluid’ of als ‘horen’. Eventueel kan je het geluid nog definiëren, maar de juiste conclusie is hier niet belangrijk. Keer zo snel als je zelf kan, terug naar je ademhaling.

Mogelijks komen er fysieke ongemakken naar boven. Een slapend been, spanningen in je spieren, tintelingen. Je kan deze ongemakken benoemen voor wat ze zijn: pijn, tintelingen, spanning, maar je aandacht gaat terug naar je ademhaling. Het is een uitdaging om hier niet over je grens te gaan, maar ook niet te snel je houding te veranderen omwille van het ongemak. Ongemakken maken deel uit van het leven. Het is niet de bedoeling dat je ze uit de weg gaat, ze wil laten verdwijnen of negeert. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat je over je lichamelijke grenzen gaat en je lichaam kwaad doet. Kijk wat je zelf aan kan en indien nodig kan je bewust de keuze maken om je houding aan te passen. Leer hieruit en weet de volgende keer wanneer je gaat mediteren dat dit geen geschikte houding was.

Niet in de wereld?

Er wordt makkelijk gezegd dat meditatie je zou wegdrijven van de realiteit. In mijn ervaring is dit helemaal niet zo. Meditatie brengt je namelijk veel dichter bij de realiteit, maar vooral bij jezelf. Het zal ervoor zorgen dat je je lichamelijke grenzen respecteert, kan ruimte in je hoofd creëren en kan bewustwording stimuleren.

Door meditatie word je je bewust van je plaats in het grotere geheel. Je bent geen op zich staande identiteit meer. Daarom raad ik iedereen dan ook aan om meditatie niet enkel in je eentje te beoefenen. Indien je de kans hebt om in een groep te mediteren, grijp deze dan. Het is werkelijk een grote meerwaarde.

(Visited 60 times, 1 visits today)

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: