Veganisme – say what?

Veganisme – say what?

U kon het reeds lezen hier en hier: Saar doet mee aan de VeganChallenge in oktober. En in navolging van Marte is het misschien geen slecht idee om deze maand ook te gebruiken om eens over mijn eigen punten binnen deze levensstijl na te denken.

logo

Wat is veganisme?

In een eerste post lijkt het me dus even verstandig om – net als Marte i know – even uit te leggen wat veganisme dan precies is!

Een snelle zoekopdracht bij de website van VeganChallenge geeft het volgende resultaat:

Veganisten (vegans) maken een bewuste keuze voor het welzijn van mens, dier en de planeet. Hiertoe streven zij ernaar om in het geheel af te zien van het gebruik van dieren en producten van dierlijke herkomst. Een veganist eet daarom vlees noch vis, maar ook geen zuivelproducten, eieren, honing en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten. Ook bij kleding, verzorgingsproducten en andere gebruiksartikelen worden dierlijke bestanddelen vermeden. Dus geen bont, leer, dons, wol, suède of zijde, maar ook geen gelatine, bijenwas of producten waarvoor dierproeven zijn gedaan.

Voor mij vallen meteen de drie pijlers op die ook mijn besluit om vegetariër te worden ondersteunen: mens, dier en planeet. Veganisme gaat echter nog een stapje verder. De consumptie van dierlijke producten in het geheel wordt afgezworen. Ook geen eieren en zuivel meer dus, maar vooral wat men verborgen ingrediënten noemt!

JUN_1_ZAT_ONTBIJT_Zelfgemaakte-muesli-730x450

Hoe zit dat met verborgen ingrediënten?

Verborgen ingrediënten zijn die ingrediënten die niet altijd even duidelijk vermeldt worden op de verpakkingen. Het gaat dus niet over de zuivere benoeming van ‘melk’ of ‘eieren’, maar om e-nummers en benamingen als ‘eiwit’ of gelijkaardige benamingen.

In veel e-nummers zitten namelijk toch dierlijke producten verborgen: emulgatoren bijvoorbeeld kunnen heel goed eieren bevatten. Maar ook veel kleur- en smaakstoffen zijn van dierlijke oorsprong. Zo is er een rode kleurstof (E120) die gemaakt is van de geplette lijfjes van schildluizen. Voor een veganist is het dus uit den boze om een product te consumeren waar deze kleurstof in verwerkt zit.

NOV_18_MAA_AVOND_Hongaars-stoofpotje-730x450

Maar wat mag je dan wel eten?

Alles wat plantaardig is! Hier komt voor mij ook meteen de gezondheidsfactor om de hoek kijken, want vegetarisme en veganisme stimuleren je enorm om te gaan variëren met groenten. Groenten uit alle werelddelen, maar ook vergeten groenten van bij ons als de pastinaak en de aardpeer!

Op de VegeWiki vind je een lijst terug met alles wat veganistisch is en je dus kan consumeren. Een heel goed richtlijn die ik van veganisten kreeg, was: werk zoveel mogelijk met ‘whole foods’. Whole foods zijn letterlijk hele voeding, de basisproducten dus.

Maak je wokgroenten zelf klaar, gooi er een eigen saus bij, maak je eigen veganaise/knoflooksaus/… Eenmaal je met deze richtlijn aan de slag gaat, merk je pas hoeveel dingen je eigenlijk gewoon kant-en-klaar koopt. Gelukkig zijn er ook genoeg richtlijnen die je kunnen helpen.

Voor de verborgen ingrediënten is er bijvoorbeeld een handige app die de e-nummers voor je opzoekt. Verder is het natuurlijk je gezond verstand gebruiken!

Geschreven met veel dank aan ervaren vegans voor alle tips!

(Visited 28 times, 1 visits today)

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: