Tien tips om te positief denken

Als je van de wereld een betere plaats wilt maken, dan moet je gewoon positief denken. Ik moet regelmatig lachen als ik mensen dit hoor zeggen. Positief denken is tenslotte niet zo normaal. Mensen lijken regelmatig nogal negatief ingesteld te zijn. In dit artikel help ik jullie op weg, want er zijn heel wat voordelen verbonden aan positief denken.

Waarom zou ik kiezen voor positief denken?

Stress en negativiteit zijn niet gezond. Ze leggen beslag op je lichaam en zorgen voor allerlei klachten, zoals maagzweren, hoge bloeddruk en hartkwaaltjes. Met positief denken zorg je eigenlijk veel beter voor jezelf.

Het leven is ook zoveel aangenamer als je met een roze bril naar de wereld kijkt. De toppen zijn zoveel hoger en de dalen vaak veel dieper. Positief denken houdt je op de been tijdens moeilijke periodes. Het geeft je vertrouwen in het leven, in de wereld en vooral in jezelf!

Als je positief denkt dat zie je veel meer mogelijkheden en kansen. Daardoor zal het ook lijken alsof jouw leven alvast een stuk makkelijker is.

Mensen die positief denken zijn overigens veel aantrekkelijker. Je relaties zijn op goede grond gebouwd, het zorgt voor verbondenheid en je positief denken werkt aanstekelijk waardoor mensen graag in jouw buurt zijn. Positief denken geeft tenslotte wel een goed gevoel!

positief denken

Spread the vibe

Het is niet zo gek om gedachten tegen te komen doorheen de dag die een nogal negatieve ondertoon hebben. Iedereen heeft wel eens zijn innerlijke criticus aan het woord gelaten. Er woont ook een moppersmurf in elk van ons. En je hebt vast laatst nog een gesprek gehad met ‘kwebbel’ die overal wat op te zeggen heeft en graag de plaats in neemt van iemand waar je nog wel wat tegen wou zeggen. Genoeg stemmetjes in ons hoofd die we zeker niet met onszelf moeten identificeren. Maar hoe kan je jezelf dan positief laten denken?

  1. Schep ruimte in je hoofd. Laat de dagelijkse drukte los. Vergeet ‘moeten’, ‘niet mogen’ of ‘als ik dit niet … dan …’. Wees je ervan bewust als deze overtuigingen zich weer in je hoofd nestelen. Vervang ze door ‘keuzes’ en ‘ruimte geven’. Een praktisch voorbeeld. Ik heb een hekel aan de schoonmaak iedere week, maar zolang ik denk ‘ik moet het huis schoonmaken’ komt er alleen maar veel ruimte vrij om mezelf af te leiden en andere dingen te gaan doen. Het moment dat ik koos voor ‘ik kies om het huis proper te maken, want dat is gezelliger’ zag ik het huishouden niet als een noodzakelijk kwaad, maar als een manier om het voor mezelf plezant te houden.
  2. Denk flexibel. Het leven loopt nu eenmaal niet altijd zoals je gepland hebt. Loopt het niet zoals je gehoopt had? Stel dan je doelen of je verwachtingen bij. Plaats dingen die niet helemaal lopen in perspectief. Probeer uit elke negatieve ervaring toch iets positiefs te halen.
  3. Accepteer dat het leven geen ‘pink fluffy unicorns dancing on rainbows’ is. Het spreekwoord zegt dat er geen rozen zonder doornen zijn. Er zijn ook geen dagen zonder nachten, geen licht zonder donker en geen zwart zonder wit. Het is natuurlijk beter om alles in schermer of grijs te zien (en het liefst zelfs in kleur), maar er zijn gewoon momenten dat het echt niet gaat. Accepteer die momenten en bedenk je dat elk moment een nieuw begin is. Elke dag is een nieuwe kans.
  4. Zet er een helpende gedachte tegenover. Helpende gedachten zijn gedachten die jou op de een of andere manier een boost geven. Voor veel mensen zijn dit ‘mooie quotes’ – Pinterest staat er tenslotte vol van – maar het kunnen ook complimenten zijn die men je in het verleden heeft gegeven of dingen die je zeker weet van jezelf.
  5. Maak gebruik van mantra’s. Krijg je die stem in je hoofd echt niet stil? Blijft hij maar aandacht vragen. Dan kan je je geest iets anders te doen geven door een mantra te zeggen. Je kan een originele mantra gebruiken, zoals ‘Om mani padme hum’ of ‘Om Tare Tuttare Ture Soha’. Liever iets makkelijker? Gebruik een helpende gedachte als mantra of herhaal een mooie zin.
  6. Wees lief voor jezelf en leer ‘neen’ zeggen. Doe dit zowel tegen jezelf als tegen anderen. We trappen vaak in de valkuil om anderen dingen te beloven die we niet kunnen waar maken, maar dat doen we ook bij onszelf. Beloften die je niet kan nakomen, zorgen gegarandeerd voor teleurstellingen. Ben je niet zeker of je iets kan waarmaken? Zeg dat gewoon.
  7. Herinner jezelf eraan dat niets en niemand perfect is. Sta jezelf dan ook toe om zelf een paar fouten te maken. Om een mooie quote in de strijd te gooien: “The greatest glory in living, lies not in never failing, but in rising every time we fall.” Sta jezelf toe om eens te vallen, maar blijf opstaan om terug opnieuw te beginnen.
  8. Verwelkom dankbaarheid in je leven. Wanneer je elke dag stil staat bij de mooie dingen die je overkomen zijn dan maak je ruimte vrij voor alleen maar meer mooie dingen. Benoem waar je dankbaar voor bent, wat goed is in je leven en waar je graag meer van zou verwelkomen.
  9. Zie de schoonheid in vandaag. Het is een van de basisprincipes van Mindfulness en een van de mooiste lessen die ik in het leven heb geleerd. Leef vandaag! Het verleden en de toekomst bestaan enkel in jouw gedachten. Het is fijn om naar iets toe te leven en handig om plannen te maken. Het verleden helpt je soms om dingen beter te begrijpen, maar uiteindelijk is vandaag alles wat telt. Leef in het NU en maak van elk moment het beste!
  10. Wees ook lief voor anderen. Glimlach naar je medemens. Geef iemand een complimentje. Verras iemand met een kleine attentie. Gebruik heilzame woorden. De positieve energie die je aan anderen geeft, keert gegarandeerd naar je terug. Voelt het niet gewoon veel beter om anderen een plezier te doen?

Helpende gedachten en mantra’s

Om af te sluiten drie helpende gedachten die voor mij ontzettend belangrijk zijn.

positief denken 1 positief denken 2 positief denken 3

(Visited 267 times, 1 visits today)

6 thoughts on “Tien tips om te positief denken

  1. Ik raad iedereen eventueel aan om Louise L. Hay te gaan lezen en te gaan affirmeren, daarna eventueel de mantra’s, is eigenlijk hetzelfde denk ik. Denk ik hoor, ik zie er niet zo heel veel verschil in, maar het is fijn als je een naslagwerk in huis kunt halen en dan gewoon te leren affirmeren.
    Wat ook weer doorwerkt naar meditatie natuurlijk.

    Zelf ben ik ooit begonnen met de dertien doelstellingen van een heks. Iets wat ik vaak mis eigenlijk, maar een heel goede start om positief te gaan zien en denken.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge