Stressreductie: 10 manieren om stress te laten gaan

Stressreductie: 10 manieren om stress te laten gaan

In onze huidige samenleving moet je wel heel handig zijn om stress te vermijden. Het moment waarop iemand stress ervaart, verschilt wel per persoon toch blijft de ervaring voor weinig mensen onbekend. Hoe we omgaan met die stress is echter weer een heel ander verhaal. Sommige mensen blijven in stresssituaties uiterst kalm, anderen zijn verlamd van angst. Hoe je ook door de stresssituatie komt; we weten allemaal dat het achteraf van ons zijn tol eist. Hoe ga je daar mee om?

De meter terug op nul

Ben ik stressbestendig? Ja! Heb ik nooit stress? Euhm… absoluut een dikke vette neen! Het is voor mij heel moeilijk om stress te vermijden. Stress ontstaat voor mij namelijk op momenten dat er heel veel prikkels op mij af komen. Dat kan dus ook gewoon op een gezellig feestje zijn waar veel mensen zijn, de muziek luidt staat en er een discussie ontstaat over iets wat ik heb gezegd. Stress ontstaat bij mij ook wanneer het gaat over mij… Al is het maar over mijn woorden of mijn mening.

Wanneer ik tijdens het werk dus vijf e-mails kort na elkaar binnen krijg dan voel ik mijn stressniveau stijgen. Mijn maag keert om, mijn mond wordt droog en ik heb het idee dat ik misselijk ga worden. Een paar frisse ademteugen kunnen dit gevoel voor mij al heel erg verminderen. Ik vertel mezelf dan dat ik maar een ding tegelijk kan doen en ga verder met mijn werk. Of ik schakel gewoon mijn mailbox uit en kijk ernaar wanneer ik daar tijd voor heb.

Op zo’n sociaal event is dat al heel wat moeilijker. Ooit ben ik in huilen uitgebarsten, omdat mensen mij aanspraken op mijn beslissing om uit het onderwijs te stappen, terwijl ik toch duidelijk een passie voor het vak vertoon. Ik had de situatie zelf nog niet helemaal verwerkt, men legde mij iets teveel op de rooster en ik had geen tijd om de stress die ik over heel mijn lijf voelde te doen dalen. Ondertussen heb ik hierover ook mijn lessen geleerd.

Het moment dat de stress opkomt, is het niet eenvoudig om ze weer weg te krijgen. Het is ook een opdracht waar ik niet aan begin. Wel probeer ik mezelf zover te krijgen dat de stress mij niet verlamd of gekke dingen laat doen (zoals hard weg lopen tijdens een gesprek). Achteraf pak ik dan de gevolgen van stress aan.

Stressreductie op het moment zelf

stressreductie lijstjes

  1. Vergeet niet te ademen! Tijdens mijn achtwekentraining van mindfulness is mij een ding duidelijk geworden: wat je ook doet, je adem is je anker. Op het moment dat we in een stresssituatie terecht komen, versnelt onze adem en soms lijkt hij zelfs te stokken. Hyperventileren is een extreme vorm daarvan. Hoewel ademhalingsoefeningen geen methode uit mindfulness zijn, werken ze enorm goed voor mij. Geef aandacht aan je adem, concentreer je erop en probeer hem te vertragen. Ademen vanuit je buik is daarbij het meest effectief.
  2. Doe een ding tegelijk! Stress ontstaat bij mij vanuit het binnen krijgen van veel prikkels en ik geloof dat ik daar niet de enige in ben. De neiging ontstaat dan om meteen alles tegelijk aan te pakken dat binnen komt. Niet doen! Je hebt maar twee handen en efficiënt werken gaat enkel wanneer je de tijd neemt om een ding tegelijk te doen. Multitasken is een mythe!
  3. Als je doet wat je kan, doe je genoeg! We zijn mensen, accepteer dat. Je bent wonderwoman niet en er is echt niemand die kan snellezen of sneltypen. Telefoneren aan een sneller tempo gaat niet en sneller praten ook niet. Als je doet wat je kan, doe je meer dan genoeg. En neen, je omgeving zal het daar niet altijd mee eens zijn, maar dat is hun probleem. Op dit moment ben jij aan het werk! Laat je niet verlammen, doe je ding.
  4. Relativeer! In het heetst van de strijd – lees: een stressmoment – lijkt het alsof alles wat op ons afkomt enorm groot is. De kunst is om op dat moment de dingen te relativeren en in perspectief te gaan zien. Mij lukt dat door lijstjes te gaan maken, dingen te overdenken of door mijn ademhalingstechnieken. Probeer datgene waar je voor staat in kleine delen op te delen en het geheel te overzien. De dingen zijn niet zo erg als ze lijken.
  5. Vraag tijd! Tijd om de dingen te overzien, tijd om na te denken, tijd om je emoties te laten zakken. Om verder te gaan op het voorbeeld waarbij ik in een gesprek in huilen uitbarstte omdat men mij het vuur aan de schenen legde over mijn stap uit het onderwijs: nu zou ik aangeven dat het nog steeds gevoelig voor me ligt, omdat ik het zelf nog niet helemaal verwerkt heb en dat het eigenlijk niet mijn eigen keuze was, maar een meer een impulsieve beslissing. Je kan ook altijd zeggen dat je even naar de wc moet en zo meteen antwoord zal geven. Of geef gewoon aan dat je daar nog even over moet nadenken. Als het te moeilijk wordt, heb je het recht om even tijd te vragen om te kalmeren!

De gevolgen van stress aanpakken

stressreductie wandeling

Na zo’n stesssituatie ben ik niet altijd moe natuurlijk, maar als een heleboel van die stressmomenten zich opstapelen en je neemt niet de tijd om te ontladen dan kan dat schadelijke gevolgen hebben voor je gezondheid. Hoe pak ik dat aan?

  1. Tijd nemen om te ontspannen: lekker een film kijken, een warme douche nemen, mediteren, een boek lezen. Even tijd voor mezelf!
  2. Luieren mag: niet alles hoeft een doel te hebben, soms mag je gewoon even lekker luieren en niets doen ook. Laat je absoluut niets anders wijs maken!
  3. Geef aandacht aan je gevoel: neem in een veilige omgeving – thuis, op je kamer, bij je geliefde – even de tijd om te kijken hoe je je voelt na al die ervaringen. Soms is er helemaal niets aan de hand, maar als je de tijd neemt om werkelijk te voelen dan kan je mogelijke problemen alvast voorkomen.
  4. Neem niet alles serieus, doe eens lekker gek: een tip die ik voor mezelf er vooral tussen steek. Soms mag ik wat meer gek doen en wat minder serieus zijn. Zelfs lang opblijven na een lange dag om leuke dingen te doen is toegestaan!
  5. Verwen jezelf een keertje, want het is een heel gedoe om te leren omgaan met stress. Dus als het je gelukt is, dan mag je jezelf heus wel eens verwennen!

Wat doen jullie als je een stressmoment hebt? Hoe ontspannen jullie het liefst achteraf?

(Visited 232 times, 1 visits today)

8 Replies to “Stressreductie: 10 manieren om stress te laten gaan”

  1. Wat ik geleerd heb niet meer te doen is bepaalde voorvallen of gesprekken eindeloos in mijn hoofd te herhalen. Wat als ik…? Had ik nou maar…? Vaak gaf me dit meer stress dan het voorval zelf.

    Wat ik wel doe is bedenken welke les ik uit het voorval kan trekken. Niet om mezelf naar beneden te halen, maar om ervan te leren. Daarna vind ik het makkelijker om het voorval los te laten.

    En af en toe lekker gek doen helpt ook 😉
    Wendy onlangs geplaatst…Super Soul SaturdayMy Profile

    1. Oh ja, die gesprekken, heel herkenbaar! Dat heb ik ook nog gedaan. Wat kruipt daar een energie in hè! En ook nog eens onnodig, want je verandert er niets mee. Leren uit voorvallen is ook een mooie om te onthouden!

  2. Wat een fijn artikel om door te lezen. Veel dingen herken ik, dat is altijd fijn. Ik ben nu heel erg bezig met één ding tegelijk doen. Zelfs al sta ik te wachten tot het water gaat koken, ik ga niet ondertussen iets anders doen. Gewoon om er een gewoonte van te maken. Ik word gek van multitasken. Als je wat doet, doe je genoeg. Die vind ik ook heel mooi. Moet ik wat vaker herhalen.
    Marion onlangs geplaatst…Follow Your Heart #1My Profile

    1. Het is ook even een moment om rust te nemen hè, als je staat te wachten. Mensen vergeten dat soms. Er moet altijd iets gedaan worden. Wachten is nutteloos lijkt wel, terwijl dat helemaal niet waar is!

  3. Fijne tips die je allemaal noemt om stress te verminderen. Ik let ten tijden van stress extra goed op mijn ademhaling en probeer als het lukt ook even wat anders te gaan doen of naar buiten te gaan. De natuur helpt altijd goed om mijn stressniveau weer omlaag te krijgen. 🙂
    Xaviera onlangs geplaatst…ॐ Om – Sound of the UniverseMy Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: