Stop met multitasken

Stop met multitasken

Wat is het een makkelijke valstrik: snel je mail checken terwijl je de kinderen in hun jassen hijst, koken en ondertussen nog even chatten met die vriendin, op je werk dat ene verslag tikken terwijl je overlegt met je collega. We doen het allemaal. Multitasken lijkt een wonderbaarlijke techniek om zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd te volbrengen. Maar het is niet wat het lijkt. Neuropsycholoog Elke Geraerts waarschuwt voor de link die multitasken en burn-out met elkaar hebben. Geen al te vreemde conclusie.

Onze hersenen zijn vandaag een ongeleid projectiel dat naar allerlei hoeken wordt getrokken. Daardoor worden we opgegeten door de waan van de dag. Dat leidt tot nog meer stress omdat we op langere termijn niets gedaan krijgen en ons machteloos voelen.

Multitasken is een val waar mensen makkelijk in trappen. We doen veel dingen tegelijk en denken dat we daardoor meer gedaan krijgen, maar eigenlijk houden we onszelf voor de gek en merken op het einde van de rit dat we niets gedaan hebben. Het is mijn eigen ervaring en die van vele anderen. Wanneer ik op het werk mijn mailbox uit zet en de telefoon even niet hoef op te nemen dan gaat het veel makkelijker om het werk waar ik mee bezig ben gedaan te krijgen. Afleiding is de vijand van concentratie en laat net dat belangrijk zijn voor het succesvol realiseren van onze taken.

De illusie van multitasken

Uit onderzoek blijkt dat multitaskers veertig procent minder productief zijn dan mensen die zich op een taak concentreren. We denken dat we telefoneren en autorijden, maar eigenlijk doen we maar een van de twee. Ons brein kan geen meerdere taken tegelijk aan en schakelt de hele tijd heen en weer tussen de verschillende taken die we aan het uitvoeren zijn. Je doet dus eigenlijk een stukje van het een, om daarna aan een stukje van het ander te beginnen en op die manier geen een van de twee afgewerkt te krijgen.

Doordat we de hele tijd switchen van de ene taak naar de andere – en vaak zijn dit ook nog meer dan twee taken – slagen we er niet in om ons te concentreren op een van de taken die we aan het uitvoeren zijn. De resultaten van ons werk zijn daardoor veel minder goed dan we eigenlijk verwachten. We krijgen het gevoel dat we grip op de situatie verliezen en voelen ons steeds machtelozer.

Waarom blijven we er dan mee doorgaan? Sociaal gezien heeft multitasken een hoge status. We doen het allemaal en het wordt ook nog eens positief bevestigd. Beeld je maar een werksituatie in, of een situatie thuis. Als je je concentreert op een bepaalde taak en je neemt de rinkelende telefoon niet op, welke opmerkingen krijg je dan?

Daarnaast lokt onze technologie het ook gewoon uit. Smartphones kunnen 24/7 verbonden zijn met het internet en de pushberichten worden steeds moeilijker te verbergen. We worden constant in de verleiding gebracht om mails te lezen wanneer ze binnen komen. Er is daarbij ook steeds een dunnere lijn tussen werk en privé: er zijn flexibele werkuren, onze werkservers zijn ook thuis bereikbaar en werkmails kunnen we ontvangen op onze mobieltjes. Ons brein kent geen moment werkelijke rust meer…

Training van de geest

Ons werkelijk op een ding concentreren, kost ons eigenlijk veel meer moeite dan onze geest de hele tijd laten afleiden door alle prikkels van onze drukke samenleving die op ons afkomen. We moeten onze geest trainen om op te houden met multitasken. Er zijn een paar dingen die ik in mijn leven heb toegepast om het multitasken te verminderen.

  • Gebruik een to-do-lijst of bulletjournal: het is onvermijdelijk dat je geest je herinnert aan een andere taak wanneer je aan die ene taak bezig bent. Of een collega belt je op om te vragen of je dit ook niet kan doen. De telefoons kunnen we niet laten rinkelen, maar we kunnen de taken wel even on hold zetten. Schrijf alles op een to-do-lijstje om niets te vergeten en werk verder aan datgene waar je mee bezig was.
  • Bepaal prioriteiten: ga eerst aan de slag met de olifanten en pak dan pas de muggen aan. Het is soms verleidelijk om op de to-do-lijstjes eerst de kleine taken aan te pakken en daarna pas de grotere taken, omdat we dan snel kunnen afvinken en zo een gevoel van voldoening krijgen, terwijl de grote taken blijven liggen. Het haalt je ooit in en geeft je een hoop stress. Verdeel taken onder vier categoriën: belangrijk en dringend, niet-belangrijk en dringend, belangrijk en niet-dringend of niet-belangrijk en niet-dringend. Het vergt wat handigheid en inschattingsvermogen om die categoriën te kunnen gebruiken, maar met een beetje oefening zal je veel verschil merken!
  • Laat je geest af en toe eens dwalen: maak er gewoon tijd voor om je focus even los te laten en te gaan dagdromen, te droedelen, je gewoon even te vervelen. Er is een reden waarom we op scholen de lesblokken onderverdelen in momenten van 50 minuten en niet van een uur. De menselijke geest is niet gemaakt om langer dan 50 minuten erg geconcentreerd en gefocust te zijn. Een gemiddelde van drie kwartier focus is eigenlijk ideaal. Laat daarna je geest een tiental minuten gewoon lekker afdwalen voor je weer verder gaat met een nieuwe taak. Oh, en een timer is daarbij een heel handig hulpmiddel.
  • Las focustime in: geef mensen aan dat ze je nu even helemaal niet mogen storen, dat je op dat moment bezig bent met een belangrijke taak en je geen tijd hebt voor hun kleine vragen. Het is niet eenvoudig om dat te doen, want we willen natuurlijk mensen niet afschrikken of over komen alsof we het werk niet aan kunnen. Toch is het niet verkeerd om met je collega’s afspraken te maken over wanneer ze je kunnen storen met hun vragen en opmerkingen en wanneer je aan een taak werkt waar je je focus voor nodig hebt.
  • Doe in je vrije tijd ook iets waar je je volledige aandacht op kan concentreren: hoe vaak kijk jij een film zonder facebook te bekijken? Hoe makkelijk vind je het om eens een uur een boek te lezen zonder je aandacht te laten opeisen door mails of schreeuwende kinderen? Veel mensen merken op dat ze ook in hun vrije tijd geen moment echt gefocust kunnen zijn en zich makkelijk laten afleiden door de verschillende prikkels die de wereld hen biedt. Niet alleen tijdens werktijd moet je ophouden met multitasken, maar ook in onze vrije tijd is kiezen voor volledige ontspanning heel belangrijk!

Ben jij een multitakser of kan je je echt concentreren op de taak die je uitvoert?

Geïnspireerd door De Standaard.

(Visited 122 times, 1 visits today)

13 Replies to “Stop met multitasken”

  1. Goed geschreven! Ik betrap mezelf ook regelmatig op multitasken… Ik kies er overigens heel bewust voor om geen mails van het werk op mijn mobiel te ontvangen en geen toegang aan te vragen om ze vanuit huis te kunnen lezen. Thuis ben ik vrij, werkmails lees ik waar ze horen, op het werk.
    Jenn onlangs geplaatst…Afgelopen week… #30My Profile

    1. Groot gelijk dat je die mails ook op je werk laat. Wij konden ze lezen via webmail en de verleiding was bij mij soms erg groot om toch te kijken. Maar ik heb het ook geleerd om het niet te doen. Ergens moet je een grens trekken hè!

  2. Mooi artikel. Ik multitask de hele dag, alleen maar, en het is niet goed. Ik krijg echt helemaal niks gedaan. Ten minste, zoals je zegt, veel minder snel dan eigenlijk zou kunnen en ik verspil er heel veel tijd mee. Heel erg zonde, als ik er zo over nadenk. Bedankt voor dit blogje, ik ben me weer wat meer bewust van het feit dat multitasken niet helpt. 🙂
    Liefs
    Kim onlangs geplaatst…Vragenlijst: de uitkomsten!My Profile

  3. Ik ben eigenlijk altijd maar met 1 ding tegelijk bezig, oke, nu ben ik blogs aan het lezen en reageren en als ik zo koffie ga pakken en ik zie iets, kan ik dat wel even oppakken, bijv. de wasmachine even aanzetten of de vaatwasser even uitruimen en dan weer terug komen, maar dan heb ik al een hoop blogs gelezen en moet ik weer even afstand nemen. Als ik dat dan heb gedaan dan ben ik weer terug, lees weer wat, maar wel met focus.

    End at geldt ook voor de huishouding, in feite heb ik een vaste ronde om mijn huisje te doen en doe dat dan ook zo en één voor één, en lekker rustig aan, volle aandacht, dan ben ik ook sneller klaar. Als ik dan gebeld wordt, dan hangt het ervan af wie of wat het is… bedrijf of instantie of zakelijk neem ik dan ook de tijd voor en handel dat even af. Is het familie en wil ik echt door, dan vraag ik of het echt heel belangrijk is of een kletspraatje, is het het laatste, dan zeg ik dat ik hen even terug bel als ik zo klaar ben, en doe dat dan ook, met verse koffie of thee erbij.

    En ik kan ook alles droppen als mijn beste vriend voor de deur staat, dan is mijn aandacht 100% bij hem en het zijne bij het mijne… Dat werkt gewoon het meest prettig en heb dat altijd zo gedaan. Multi tasken, heb ik nooit begrepen.. ik kan het niet eens! En nee, als ik een film kijk, kijk ik ook een film, mijn laptop staat dan ook in een hele andere ruimte dan mijn tv. 😉

    X

  4. Ik wissel het een beetje af: soms multitasken en soms 1 ding tegelijk. Multitasken doe ik niet met grote dingen waardoor het niet zo is dat er niets af komt. Ik zit bijvoorbeeld een serie te kijken terwijl ik ook met mijn telefoon bezig ben.

  5. Als mijn pc aan staat, ben ik teveel aan het multitasken dan kijk ik facebook en mails terwijl ik blogs lees. Misschien moet ik de verschillende tabbladen uitzetten zodat ik niet zie dat er nieuwe meldingen zijn.

    Wanneer ik lees of een boek lees dan zet ik mijn gsm meestal op stil. Ik heb nu mijn mobiel internet afgezet zodat ik niet stiekem toch eens mijn mails en zo bekijk tijdens het uitstapjes.

    De illusie dat vrouwen kunnen multitasken moet ook eens dringend ophouden 🙂

    1. Dat is zeker een illusie! Niemand kan multitasken en het is voor niemand goed. Tabbladen staan bij mij eigenlijk enkel open tijdens het bloggen (informatieve websites die ik consulteer) of als ik mijn artikelen op een social media kanaal plaats. Verder laat ik die tabbladen gewoon voor wat ze zijn 🙂

  6. Ik doe het constant… als ik dit doe, kan ik ondertussen wel dit of dat ook doen… waardoor ik ook steeds afgeleid ben van hetgeen ik werkelijk wil doen.
    Ik ga mij eens wagen aan een to-do-lijstje… alles één per één afwerken…

  7. De link tussen multitasken en burn-out. That makes sense to me. Ik deed (doe?) niet anders. Ik merk dat ik pas sinds de kliniek meer rust krijg, puur omdat het leven er zo eenvoudig is en ik vrij weinig moet en alle tijd heb.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: