Omgaan met gedachten

Omgaan met gedachten

Ik had net genoeg tijd om op mijn werk te geraken, vijftien minuten. Als ik gehaast ben, let ik altijd extra op mijn snelheid. Net op die momenten heb je de neiging om wat harder op je gaspedaal te gaan staan en te snel te rijden. Dus reed ik de toegestane zeventig in de industriezone waar ik door moest. Nog maar een paar meter was ik verwijderd van de zijstraat waar ik voorrang op had, toen een vrachtwagen besloot om net uit die straat de hoofdweg op te komen. Vloekend ging ik op mijn rem staan en kon zo een botsing voorkomen. De rest van de weg zat diezelfde vrachtwagen voor mij. Traag optrekken, net iets minder dan de toegestane snelheid rijden en mij hinderen wanneer ik uiteindelijk een andere weg moest inslaan. Toen ik tien minuten nadat onze wegen gescheiden waren achter mijn bureau ging zitten, was ik nog steeds kwaad. “Ze moeten ook altijd voor mijn neus komen rijden.” “Wat een idiote chauffeur.” “Is het nu zo moeilijk om te wachten?” Al deze gedachten schoten door mijn hoofd en maakten mijn humeur er niet beter op. Ondertussen was de bewuste chauffeur natuurlijk al lang kilometers verder…

De kracht van gedachten

Gedachten hebben een grote invloed op hoe we ons voelen en hoe we in het leven staan. Meestal worden we in beslag genomen door onze wereld van gedachten: denken, plannen, zorgen en meer denken. Hebben we ooit beslist om die gedachten te denken? Neen. Onze gedachten leiden een eigen leven. Ze komen en gaan automatisch.

Toch hebben ze een enorme kracht. We geloven dat ze ons de waarheid vertellen en overeen komen met de realiteit, maar eigenlijk is dit niet zo. Tussen al die gedachten zitten namelijk heel veel oordelen en meningen. Als iemand die op ons af zou vuren, dan zouden we ze klasseren voor wat ze zijn: oordelen en meningen, geen waarheden. Maar als ze zich in ons hoofd vormen dan staan we daar niet bij stil en nemen we ze voor waar aan.

Al die gedachten hebben vaak een beladen karakter. Door ze te geloven, leggen we een enorme druk bij onszelf. Een druk waar we niet gelukkiger van worden. Maar als gedachten zo’n kracht hebben in negatieve zin, dan kunnen ze dat ook in positieve zin hebben!

seizoenen

Bewust veranderen

Als gedachten zo’n invloed kunnen hebben op ons gemoed, dan kunnen ze ons niet enkel meetrekken in depressie of een negatieve gedachtenspiraal, maar ook in positieve zin op ons inwerken. Daarom zal men in de cognitieve psychologie negatieve gedachten bewust vervangen door positieve gedachten. Een van de methoden om dit te doen is met affirmaties.

Affirmaties zijn een soort ‘mantra’s’, zinnetjes die je herhaalt. Dit kan je in stilte doen, maar affirmaties zouden het beste werken wanneer je ze luidop in de spiegel tegen jezelf zegt. Louis Hay heeft een behoorlijk oeuvre bijeen geschreven waarin ze de kracht van affirmaties bespreekt.

De belangrijkste eerste stap is hierbij om stil te staan bij je gedachten. Je wordt je bewust van de negatieve gedachten en je kan jezelf de volgende drie vragen stellen:

♥ Helpt deze gedachte mij om ongewenste gevoelens te voorkomen?
♥ Helpt deze gedacht mij om conflicten met anderen te voorkomen?
♥ Helpt deze gedachte mij om mijn doelen te realiseren?

Is de gedachte op geen enkele manier behulpzaam, vervang ze dan door een nieuwe positieve gedachte.

affirmatie

Mindful omarmen

Mindfulness heeft een heel andere invalshoek om met negatieve gedachten om te gaan. In plaats van tegen je gedachten te vechten, wat een nieuwe strijd veroorzaakt, treed je ze niet oordelend tegemoet. Gedachten worden in de mindfulness niet onderverdeeld in goed of slecht, maar enkel benoemd als ‘denken’. Wie oordeelt over zijn gedachten, loopt het risico te oordelen over zichzelf, wat meer emotionele pijn en frustratie veroorzaakt.

Het is de bedoeling dat je de gedachten observeert en omarmt, zonder je te laten meesleuren, ze te willen stoppen of veranderen. Wat niet de bedoeling is, is dat je zonder gedachten bent. Wel leer je ze herkennen en kan je ze observeren om zo de bewuste keuze te maken of je ze wilt volgen of niet. Hiervoor wordt in de mindfulness meditatie ingezet, maar kan je ook de volgende drie stappen volgen:

♥ Je herkent de gedachten voor ze je kunnen meenemen in hun neerwaartse spiraal;
♥ Je observeert de gedachten, zonder oordeel en zonder erin mee te gaan. Er wordt ook wel eens gezegd dat je ze met een glimlach tegemoet kan treden. Oftewel: accepteer ze voor wat ze zijn zonder er waarde aan te hechten. Ga ze niet indelen in goed of slecht. Je kan ze wel benoemen voor wat ze zijn: ‘denken’ of ‘gedachten’.
♥ Voelen en dragen met mededogen: soms hebben gedachten al invloed gehad op je gevoelens, voor je ze herkent. Geef het gevoel de ruimte om er te zijn. Oordeel er niet over, maar erken het en laat het gaan.

Hoeveel waarde hecht jij aan je eigen gedachten?

(Visited 55 times, 1 visits today)

3 Replies to “Omgaan met gedachten”

  1. Ik hecht er heel veel waarde aan al jaren nu, omdat ik dus Louise L. hay heb verslonden en daadwerkelijk mijn gedachten zorgvuldig kies maar ook de negatieve laat zijn en deze omarm zoals jij dat mooi beschrijft en ze al snel kan turnen naar iets moois.

    zo houd ik ook zo nu en dan weer even een dankbaarheidsdagboekje bij, elke avond schrijf ik dan op wat ik mooi vond aan de dag en dankbaar voor ben. Overigens wil ik je aanraden om ook The Magic te pakken van Rhonda uhhh achternaam even kwijt ‘Byrne!’, zij van de Secret, dat is een perfecte aanvulling om de dingen die Louise L. Haye beschrijft qua affirmeren echt in praktijk te brengen 😉
    Morgaine onlangs geplaatst…Give Away Pasen met grote dank aan Miss Moon MagickMy Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: