Nieuwe voedingsrichtlijnen

Nieuwe voedingsrichtlijnen

Gezonde voeding is een hot item en ook ik ben er zeker mee bezig. Toen bekend werd dat de Hoge Gezondheidsraad nieuwe voedingsrichtlijnen had gepubliceerd, was ik meteen nieuwsgierig en sloeg ik aan het lezen. Je vindt een samenvatting van deze richtlijnen hier.

Geen koolhydraten vermijden, wel goed over nadenken

Het is populair om koolhydraten uit je dieet te schrappen, maar de Gezondheidsraad weet het zo net nog niet. Je mag het ermee eens zijn of niet, zij raden aan om goed stil te staan bij welke koolhydraten je eet. Kies eerder voor volle granen bij de consumptie van brood en pasta, maar ook bij rijst. Aardappelen en groenten met veel koolhydraten hoef je niet te vermijden. Deze producten bevatten eigenlijk veel vezels en zijn nodig in je dieet. Let dan wel weer op voor de witte graanproducten, die bevatten hoge concentraties aan koolhydraten die je eigenlijk niet nodig hebt. En over suikers is het laatste ook nog niet gezegd.

Suiker, nog niet zo’n boosdoener

Als je het mij vraagt, blijft suiker nog teveel buiten schot in deze nieuwe voedingsadviezen. Wel geven ze een veel genuanceerder beeld over suikers dan veel diëten vaak doen. De Gezondheidsraad wil niet veralgemenen en dus maken ze een onderscheid.

Op toegevoegde suikers zetten ze een maximumlimiet en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ook de zogenaamde gezonde varianten blijven niet buiten schot. En hoewel ik daar al kritiek over hoor in de verte, ben ik het er grotendeels mee eens. Vervangers, in welke vorm dan ook, hebben hetzelfde effect op ons lichaam als suiker zelf. Ze hebben invloed op onze suikerspiegel en zijn vaak schadelijk voor het gebit. Ze zitten in producten die geen voedingsmeerwaarde hebben maar ons toch met een heleboel calorieën opzadelen. Ik blijf daar dan ook even bewust van als hiervoor. Groenten en fruit blijven wel buiten schot, iets wat mij logisch lijkt. De voedingsmeerwaarde van deze producten ligt veel hoger dan de calorie-inname, dus waarom zouden we dan niet kiezen voor vijf porties per dag? Als ik moet kiezen tussen suikerrijk voedsel zonder voedingsmeerwaarde of met, dan is de keuze voor mij snel gemaakt!

Al is een blikje frisdrank of een koekje op zijn tijd wel eens lekker natuurlijk!

Genuanceerder over vetten

Vetten werden vroeger afgebrand als zijnde de grote boosdoener voor hart- en vaatziektes. Onlangs lekte dat dit gepromoot werd door de suikerindustrie. Het advies van de Hoge Gezondheidsraad is dan ook aangepast aan de laatste wetenschappelijke ontdekkingen. Onverzadigde vetten blijven interessante vetten die ons lichaam nodig heeft. De verzadigde vetten liggen nog steeds onder vuur. Daar nemen we teveel van in. Opvallend is dat vis en vlees genoemd worden als grote bronnen van die laatste. Toch maar eens de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van die producten herbekijken?

Ik onthoud…

Voor mij is de les die ik uit de aanbevelingen trek – en die eigenlijk zelf al langer toepaste – dat calorierijke producten met weinig voedingswaarde best te vermijden zijn. Een dikke duim voor volle granen en rijst, aardappelen, groenten en fruit. Vlees en vis mogen ook op het menu, maar let op voor de verzadigde vetten. En zoals het gezonde boerenverstand ons al jaren zegt: eet alles met mate!

Hoe vullen jullie ‘gezond voedsel’ in? En hoe sta je tegenover deze voedingsadviezen?

(Visited 47 times, 1 visits today)

8 Replies to “Nieuwe voedingsrichtlijnen”

  1. Ik sta er wel redelijk achter, achter die voedingsadviezen. Ik eet nu al twee jaar geraffineerde suikervrij. Wel eet ik nog kokosbloesemsuiker, maar dat is beperkt tot 1 of soms 2 stukjes chocolade per dag.
    Ik denk als je vers en gevarieerd eet, dat je al goed bezig bent. Ik eet niks uit pakjes, zakjes en bakjes. Of toch weinig. Ik vind vet eten helemaal niet slecht.

  2. Het meeste is bullshit, gezien ik dus geen vis lust en nu blijkt dat ik zware vitamine B12 problemen heb, en nu injecties krijg zelfs, en daar weer hele andere statements staan, je hebt elke dag een vetsoort nodig, maar dan wel met mate!

    En waar zit B12 vooral in? Juist vlees, ei de dooier dan, en VIS.

    Nu je zwanger bent, lees ik ook al heel veel over B12 en hoe dit de zwangerschap juist bevordert etc… Kortom…. kijk verder. Problemen die ik fysiek al vanaf kinds af aan heb, lijken erfelijk en nu met de injecties is er al een hoop opgelost als vanzelf.

    Alles met mate, alles waar TE voor staat is nooit goed.

    X
    Morgaine onlangs geplaatst…Zijn jullie het al zat? +update B12 injectiesMy Profile

      1. Waarschijnlijk kwam het wat over als vlees en vis schrappen, terwijl je dit niet zo bedoelde?
        Het lijken mij heel correcte voedingsrichtlijnen. Ik ga ook maar eens verder lezen. Bedankt voor de post!

        1. Ahn neen, natuurlijk vlees en vis niet zomaar schrappen! Ook de vetten die daarin zitten kunnen we gebruiken. Alleen moet je daar mee opletten, terwijl onverzadigde vetten broodnodig zijn. Die eten we vaak te weinig.

  3. Op werkdagen probeer ik geen suikers (koekjes-snoep-chips) te eten. Ook eet ik minder brood, drink ik geen frisdrank meer… en ik moet zeggen… ik slaap veel beter, voel mij meer uitgeslapen, voel mij gedurende de dag veel fitter…
    Tijdens het weekend mag het eens… maar ik ben het dan zo gewoon dat ik sowieso in het weekend ook minder suikers eet.
    Flavie onlangs geplaatst…Sunday Quote…My Profile

    1. Ik kan me inbeelden dat dat inderdaad een groot verschil maakt! En je smaak verandert ook gewoon helemaal als je eetpatroon veranderd. Dus logisch dat je in het weekend dan ook minder naar snoep grijpt.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: