Mindfulness ervaringen

Mindfulness ervaringen

Mindfulness lijkt een hype te zijn. Op blogs, in tijdschriften, te pas en te onpas hebben mensen het over Mindfulness. Sommige schrijvers en sprekers hebben zich werkelijk in de materie verdiept. Ze volgden een aantal lessen, lazen een boek, gingen wat verder in op een onderwerp. Andere hebben hoogstens een artikel in ‘Happinez’ gelezen en beweren dan experts te zijn. Mag ik eerlijk zeggen dat er af en toe rillingen over mijn rug lopen wanneer ik dit hoor?

Er is natuurlijk niets mis met de term ‘mindfulness’ gebruiken wanneer je het hebt over bewust in het leven staan. Maar voor mij heeft de ‘mindfulness’, mijn leven veranderd, omdat ze zoveel meer is dan enkel bewust in het leven staan. Daar ga je natuurlijk niet licht over.

Acht weken training

De eerste keer dat ik een mindfulnesstraining volgde was in 2007 toen Mindfulness in België nog niet zo sterk op kwam. Ik deed mee aan de training als onderdeel van een onderzoek naar de effecten van Mindfulness bij studenten. De tweede keer heb ik het gedaan uit vrije wil na mijn therapie bij een psycholoog te hebben afgerond.

Beide keren heb ik de acht weken training gevolgd, gebaseerd op wat men het MBSR en MBCT programma noemt. MBSR is Mindfulness Based Stress Reduction en MBCT is Mindfulness Based Cognitive Therapy. Deze technieken zijn wetenschappelijk getest en reeds geïntegreerd in veel therapieën.

Het is eigenlijk de laatste training die mijn leven echt veranderde. Ik volgde de training via I AM, het instituut dat werd opgericht door David Dewulf (schrijver van een heel aantal boeken over Mindfulness). In juli vorig jaar besloot ik om die training te volgen. Ergens kriebelde het in mij om meditatie en dat bewuste gevoel terug te krijgen, maar ik slaagde er niet in om het zelf te bewerkstelligen. Ik schreef mij in via de website, kreeg de nodige documentatie en informatie om in oktober te starten.

mindfulness les

Dankzij de heldere uitleg van onze trainer, de mogelijkheid om vragen te stellen en dieper in te gaan op de materie, haalde ik er deze keer nog meer uit dan de eerste keer. Elke dag deed ik trouw mijn meditatie-oefeningen, ik vulde gedachtenschema’s in en las de hoofdstukken uit het werkboek. Gedurende die weken voelde ik hoe er zich binnen in mij een transformatie voltrok.

Van pop naar vlinder

En toen hadden we begin januari die laatste les. Vol goede moed trok ik de deur achter me dicht om zo goed als meteen alle lessen die ik net had geleerd te vergeten. Het was pas toen een rood bolletje op mijn achterdeur mij terug aan de principes herinnerde dat de vlinder die in mij een pop was geworden zich ontvouwde.

Elke week plan ik nu een meditatiemoment is. Gedurende de dag keer ik regelmatig terug naar mijn ademhaling en mijn gevoel. Wanneer ik merk dat ik kort reageer naar mijn man toe, keer ik me in mezelf om te voelen en te observeren. Bijna onmiddellijk komt het antwoord nu naar boven waar ik vroeger regelmatig dagen of weken rond liep met een vervelend gevoel. Mindfulness heeft mij terug geleerd hoe ik moet voelen.

Verbondenheid

Afgelopen maandag was het eerste terugkommoment. Op zo’n moment kunnen we anderhalf uur terug naar de trainer die ons de training gaf om daar met andere ex-cursisten te mediteren.

mindfulness ervaringen terugkom

Daphne kwam eigenlijk net terug van een schitterende reis naar Sri Lanka waar ze het boeddhisme beter had leren kennen en haar insteek voor deze avond was ‘terug naar de essentie’. Het werd een anderhalf uur mediteren. De eerste meditatie was een ademfocus, waarna we een aantal yoga-oefeningen deden, de tweede meditatie was een bodyscan waarna weer een aantal yoga-oefeningen volgden en we eindigden met een stiltemeditatie. Het viel mij op dat mijn medecursisten hierna vrij snel terug in praatmodus schoten, maar ik was werkelijk stil, ook in de auto.

Tijdens de meditatie had ik de verbondenheid met de mensen rondom mij gevoeld, met de wereld, maar vooral met mijn innerlijke zelf en alles wat daar speelde. Wat ik had geleerd tijdens mijn achtwekentraining kwam allemaal terug naar boven:

  • Zijn is de essentie. Je hoeft niet altijd iets te doen;
  • Emoties zijn voelbaar in je lichaam. Je lichaam communiceert. Luister;
  • Geef spanningen de ruimte om te zijn;
  • Geef jezelf de ruimte om te zijn;
  • Je bent goed zoals je bent;
  • Observeer zonder te oordelen. Oordelen beperken onze visie, onze blik, onze kijk op de wereld;
  • Gehechtheid is de oorzaak van lijden, voornamelijk de gehechtheid aan oordelen en ideeën;
  • In de razende storm die het leven kan zijn, heb je altijd de adem om naar terug te keren!

En, al zin gekregen om te stoppen met erover te lezen en Mindfulness te gaan ervaren?

(Visited 285 times, 1 visits today)

9 Replies to “Mindfulness ervaringen”

  1. Heel erg mooi om te lezen wat Mindfulness jou heeft gebracht en dat Mindfulness je heeft geleerd te voelen. Wat fijn dat er zo’n terugkommoment was. Ik heb een Mindfulness cursus gedaan, maar dat is jaren geleden en toen vond ik het erg moeilijk om toe te passen. Ik zou het graag nog eens doen, op de manier waar ik nu in het leven sta denk ik dat ik er nu veel meer aan zal hebben.
    Xaviera onlangs geplaatst…Thoughts & Tea #10 – KayaMy Profile

    1. Het moment waarop je zoiets doet, kan inderdaad een heel grote rol spelen in hoe je het ervaart en hoe je ervan leert. De eerste keer heb ik er ook zoveel niet van meegekregen als nu. Dat heeft ook te maken met hoe ik nu in het leven sta en de lessen die ik ondertussen geleerd heb. Persoonlijk zou ik je aanraden om een cursus in de richting van MBCT of MBSR te volgen, omdat die ook psychologisch veel beter onderbouwd zijn. En daar heb ik enkel maar de voordelen van mogen ondervinden, omdat ze werkelijk het totaalpakket van jezelf bekijken!

  2. Ik heb me nooit echt verdiept in mindfulness. Maar ik zweer bij yoga en mediteren. Een aantal jaren geleden gebeurden er wat dingen in mijn leven waardoor op de een of andere manier de zenuwen toesloegen. Ik merkte dat ik dit alleen met yoga wegkreeg. En hoewel het nu een stuk beter gaat met mij, kan ik nog steeds niet zonder yoga. Als ik niet aan yoga doe, heb ik teveel ruis in mijn hoofd,, gaat alles moeizamer en ben ik gewoon minder blij.
    Regina onlangs geplaatst…Everybody is a geniusMy Profile

    1. Meditatie is een groot onderdeel van de technieken die in mindfulness worden gebruikt en ook yoga leunt sterk aan bij wat mindfulness is. Ik kan me heel goed inbeelden dat dit dus hetzelfde effect teweeg brengt in iemand zijn leven: het geeft je rust en balans. Ik ben sinds kort nu ook begonnen met yoga en ben van plan me meer in de filosofie errond te verdiepen. Het lijkt mij een heel goede aanvulling bij mindfulness. Bij MBCT of MBSR wordt wel de westerse psychologie nog meer betrokken. Dat vond ik daar wel een meerwaarde 🙂

  3. Onder de noemer mindfulness wordt veel geplaatst terwijl dat idd niet altijd terecht is. Ik wil ook echt nog eens dieper ervaren hoe het is. Ik pas het nu toe in mijn dagelijkse leven zonder een cursus te hebben gevolgd. Maar heeft idd nu al mijn leven veranderd. Heerlijk dat je weer een terugkom dag had, ze lijken mij ontzettend waardevol!

    1. Mindfulness is eigenlijk een term uit de yoga (leerde ik afgelopen week) en gaat veelal over ‘leven in het hier en nu’. MBCT en MBSR zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben een geweldige kwinkslag gemaakt naar een uiterst waardevol programma dat wetenschappelijk ondersteund is. De ervaring van dat programma is zeker aan te raden als je daar interesse in hebt.

      Voorgaande haalde ik trouwens ook aan omdat volgens mij de term Mindfulness vaak gebruikt wordt vanuit het idee van yoga, maar uit die context gehaald en dus ook op een totaal andere manier gebracht. Waar veel mensen dan weer geld mee gaan verdienen, terwijl ze een afkooksel geven van iets wat uiterst waardevol kan zijn in zijn geheel. Ik denk niet dat je bepaalde dingen van elkaar kan scheiden zonder aan kwaliteitsverlies te lijden…

  4. Wat een prachtig blog heb je er van gemaakt.
    Ik kan mij er helemaal in vinden. We zijn vaak zo vreselijk druk met alles dat we ons zelf niet de tijd geven naar ons eigen lichaam te luisteren.
    Sinds vorig jaar ben ik een stuk bewuster gaan leven. Heerlijk. Ik kan soms zo uitkijken naar die momenten van rust en stilte.
    Deborah onlangs geplaatst…Grensverleggend bezig zijn…My Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: