mindful eten

Mindful eten volgens Saar

Het is zaterdagavond en ik ben alleen thuis. Tussen het schrijven en de huishoudelijke taken door ben ik snel een lasagne gaan halen in de supermarkt. Terwijl ik nog bezig ben met het afwerken van een artikel plof ik de lasagne in de oven. Pas wanneer het belletje gaat, besef ik dat ik honger heb. Alleen eten is saai. Netflix is mijn welkome compagnon wanneer ik alleen thuis ben. De keuze valt op ‘New Girl’, een serie waarvan ik makkelijk een aflevering tussendoor kan kijken. Terwijl ik lach met de streken van Jess, verdwijnt de lasagne langzaam van mijn bord. Kostprijs: ongeveer 2,50 euro. Voedingswaarde: euhm???

Bovenstaande is een uitzondering in mijn leven en meteen volledig het tegenovergestelde van wat ik begrijp onder ‘mindful eten’. Gedachtenloos iets binnen lepelen waarvan ik niet eens weet wat erin zit en waarmee ik dus ook niet weet wat ik in mijn lichaam stop. Niet echt mindful te noemen.

days of gratitude genieten

Mindfulness is een trend en vooral op vlak van voeding komen er wel eens dingen voorbij betreffende ‘mindful eten’ waar ik mijn wenkbrauwen van moet fronsen. Toch is het voor mij ook een belangrijk onderdeel in mijn leven. Omdat mindfulness een belangrijk onderdeel is in mijn leven, naast yoga – of beter: net omwille van yoga. Ik neem jullie daarom graag mee in mijn eigen regels omtrent voeding en bewustzijn!

Eigenlijk is er een centraal gegeven om al het onderstaande samen te vatten: weet wat je eet!

days of gratitude lekker eten

  1. Doe-het-zelf! Het is misschien een open deur intrappen, maar hoe meer je afhaalt, uit gaat eten of kant-en-klaar meebrengt uit de supermarkt, hoe minder je weet wat je nu eigenlijk aan het eten bent. De ingrediënten zijn nooit geheel duidelijk. Vooral op restaurant is het geen evidentie om te weten wat je nu eigenlijk op je bord krijgt. Als je het zelf klaar maakt, ben je zeker. Bij ons wordt zelfs het brood zelf gebakken om die reden (melk en suiker worden vaak door bakkers toegevoegd, maar dat weten wij niet).
  2. Gebruik zoveel mogelijk ‘whole foods’, dat wil zeggen: zo min mogelijk bewerkte producten. Het concept ‘whole foods’ slaat op basisingrediënten. Een appel bijvoorbeeld, of wortels, spinazie, kipfilets of een biefstuk. Tomatensaus, cordon blue en kant-en-klare-maaltijden zijn bewerkte voedingsmiddelen. Wanneer je deze ‘whole foods’ gebruikt, weet je wat je binnen speelt. Geen oneindige controles van etiketjes op zoek naar E-nummers of tellen van suikers!
  3. Blijf realistisch. Ok, brood bakken kan ik nog makkelijk met een broodmachine, maar choco of yoghurt maken dat is nog geen evidentie. Dus dat koop ik ook gewoon kant-en-klaar in de winkel. Blijf daarbij wel realistisch: in fruityoghurt zit geen overdosis fruit (met één aardbei worden wel 500 potjes aarbeienyoghurt geproduceerd) en choco is nog steeds zoetigheid. Dat wil niet zeggen dat je het niet mag eten. Wees je gewoon bewust van de misleidingen van onze voedingsindustrie. Zo vind ik yoghurt niet bepaald ‘voedsel’, maar eerder een dessertje.
  4. Consumeer bewust. Het sluit een beetje aan bij bovenstaand voorbeeld van de yoghurt. Wat je in de supermarkt koopt, heeft een prijskaartje. Dan bedoel ik niet het aantal euromunten dat door je handen glipt aan de kassa, maar denk aan de prijs die producenten, milieu en dieren betalen. Persoonlijk kies ik er zoveel mogelijk voor om voeding bij producenten te kopen, buiten de supermarkt om. Let ook op met keurmerken: zoek goed uit wat ze betekenen, wie ze erop plakt en met welke bedoeling ze in het leven geroepen zijn. Zo is het bekende logo van Max Havelaar een van de weinige echt onafhankelijke keurmerken. En jammer genoeg zijn er weinig onafhankelijke keurmerken voor biologische voeding te vinden…
  5. Als je zondigt, doe het dan goed. Ik ken mensen die een salade met friet nemen als ze zin hebben in frietjes van de frituur. De dag erna willen ze nog een keer friet, en nog een keer. Ho maar! Wie zondigt, zondigt beter meteen goed! Neem gerust een keer frietjes van de frituur en maak je er niet druk om – en voel je vooral niet schuldig. Dit soort regels moet je voor jezelf maken, want ieder lichaam is anders. Aangezien ik hoogstens een mueslireep binnenspeel tussendoor, voel ik me echt niet schuldig bij een keer frietjes per week.
    days of gratitude
  6. Eet met je hele lijf. We maken de fout zo makkelijk: snel een hap binnen spelen terwijl we ook met iets anders bezig zijn. Ik ben niet veel beter. ‘s Morgens check ik nog gauw e-mail bij het ontbijt, ‘s avonds kijk ik televisie terwijl ik eet en tijdens de lunch is er de babbel met collega’s. Smaak ik werkelijk iets van mijn eten? Meestal niet. Ruik, proef, voel, zie wat je eet. Wees je er bewust van. Blijf erbij. En dat ene stukje chocolade is plots een hemelse sensatie. Waarom dan nog een tweede nemen?

Op welke manier gaan jullie bewust om met voeding?

(Visited 49 times, 1 visits today)

5 thoughts on “Mindful eten volgens Saar

  1. Jouw manier is ook mijn manier, door armoede ontwikkelt, ik raad het soms ook aan, zorg dat je maar 10 euro per dag hebt met minimaal 2 peronen, en zie dan wat je gaat ontwikkelen en hoe je voedsel gaat waarderen en ook zelf gaat maken omdat je altijd zoekt naar goed en vers en goedkoop omdat het niet anders kan, en dit zet door als je weer iets meer kunt. Trust me, hahaha

    En ik ben het met alle punten met je eens, soms zondigen is een must, en de volgende dag sta ik weer heerlijke verse soep te maken en ruik ik aan alles wat ik vers sta te snijden of zelfs de lasagna die ik dan zelf maak met lekker veel aubergine erin bijv. 😉 zoetig en toch hartig 😀

    X
    Morgaine onlangs geplaatst…De Moringa boom: the miracle treeMy Profile

    1. Ik geloof dat dat zeker een manier is om creatief met eten te leren omgaan!
      Strenge dieeten werken volgens mij ook niet zo goed. Beter een keertje ‘zondigen’ en verder gezond dan elke dag een beetje meer gaan zondigen. Ik doe het liever meteen goed. 🙂

  2. Ik probeer zo natuurlijk mogelijk te eten. Daarmee bedoel ik geen pakjes, bakjes en zakjes. Ik eet suikervrij en thuis vegan. (met uitzondering van mijn kippen hun eitjes).

    Ook probeer ik om bewuster te eten, dus GSM opzij en eten. Soms lees ik wel wat in de flow ondertussen.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge