Meer mindful leven

Meer mindful leven

Bij mijn evaluatie van mijn doelen voor februari trof het mij hoezeer de technieken die bij Mindfulness komen kijken mij helpen. Daarom noteerde ik op mijn doelenlijst voor maart ook dat ik meer met Mindfulness bezig wil zijn. Vandaag maak ik daarvoor een vijf-punten-programma waar ik mij de komende tijd mee wil gaan bezig houden voor een meer mindful leven.

Hoe zit dat: Mindfulness?

Mindfulness beoogt een innerlijke balans te vormen ,
die je helpt het leven te benaderen met een
grotere stabiliteit, begrip en wijsheid.

Jon Kabat Zinn

In de kern zegt het woord zelf wat Mindfulness inhoud: met aandacht zijn in het hier en nu. Waar je in het dagelijks leven vaak wordt overrompelt door zorgen, plannen en oordelen nodigt Mindfulness je uit om dit allemaal achterwege te laten en je aandacht in het hier en nu te plaatsen.

Mindfulness wordt vaak omschreven als ‘bewust leven’, maar dat is Mindfulness niet helemaal. Mindfulness kan je helpen om bewust in het leven te staan, maar veel meer dan bewustzijn is Mindfulness ook openheid, niet-oordelen en observeren.

mindful leven meditatie

Levenswijze

Van Mindfulness kan je een levenswijze maken. Daarom verwijs ik zo vaak naar Mindfulness wanneer ik persoonlijke verhalen lees op blogs, of wanneer ik mijn eigen verhaal vertel.

De technieken die ik in Mindfulness heb leren kennen – gedachtenschema’s, brieven schrijven aan jezelf, omgaan met minder goede dagen, meditatie, … – zijn geïnspireerd op de Oosterse filosofie en de Westerse psychologie. Ze komen terug in het boeddhisme, in cognitieve gedragstherapie en de systeemtheorie.

Mindfulness is dus niet helemaal nieuw, maar vooral een nieuw samengesteld gegeven. Het spreekt mij enorm aan vanwege zijn wortels in het boeddhisme en de Westerse psychologie. Het geeft een krachtige basis en sterke vleugels. Ik vertelde al eerder dat het voor mij mijn leven heeft veranderd.

Verder met Mindfulness

Er zijn verschillende aanpalende gebieden waar Mindfulness zich ook op richt: mindful eten, heartful leven, mindful at work, mindful communiceren, … Voorlopig wil ik mij – naast geweldloze communicatie – richten op de kern van Mindfulness met de technieken die ik in de achtwekentraining heb leren kennen. De volgende zaken wil ik meenemen de komende maand:

  • Lange meditaties (bodyscan, ademfocus, meer- en bergmeditatie, …): zoals ik reeds in mijn januari- en februaridoelen realiseerde, wil ik graag doorgaan met een wekelijkse lange meditatie.
    Lange meditaties geven mij de gelegenheid om terug te keren naar mijn kern, om rust te vinden en voor mezelf te zorgen. Het is nodig om tijd uit te rekken daarvoor, omdat dit tijd voor mezelf is.
  • Korte stiltemeditaties: dagelijks wil ik een stiltemeditatie invoeren van 10 tot 15 minuten. Waar ik deze uitvoer, maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat ik stil ben en mijn lichaam, emoties en gedachten observeer en laat spreken. Het idee is dat ik deze ’s morgens op de trein kan doen in de week en in het weekend kort na het opstaan.
  • Gedachtenschema’s invullen: de schema’s kregen we sowieso mee in de cursus voor de achtwekentraining en ik heb daar toen veel uitgehaald. Volgens mij zou het interessant zijn om deze te blijven aanvullen. Het idee is om er elke dag twee in te vullen: een voor een negatieve gebeurtenis en een voor een positieve gebeurtenis.
  • Dankbaarheidsdagboek: daaraan wil ik ook mijn dankbaarheidsdagboek koppelen. In februari was ik daar ook reeds mee begonnen, maar ik trek het graag door naar maart en de komende maanden ook. Elke dag maak ik een lijst van tien dingen om dankbaar voor te zijn.
  • Ademruimte: deze korte drie-minuten-meditaties voer ik graag terug in drie maal daags. Gewoon even ademen en stilstaan bij wat ik aan het doen ben. Meer houdt het niet in, maar het kan wel een enorm verschil maken op momenten dat het even moeilijk gaat.

Met deze vijf punten wil ik de komende periode aan de slag gaan.

mindful leven gedachtenschema

Heb je iets gelezen in mijn vijf-punten-programma dat jou aanspreekt? Wat zou jij graag meer invoeren in jouw leven dat jou een goed gevoel geeft?

(Visited 220 times, 1 visits today)

13 Replies to “Meer mindful leven”

  1. Ik ben zelf echt dol op het dankbaarheidsdagboek. Het geeft zoveel kracht om terug te kijken naar de kleine of grote dingen waar je dankbaar voor bent en daar even bij stil te staan. Ik denk dat je dat ook meer bewuster van je geluk maakt en je op een gegeven moment af stapt van “het gras is groener aan de overkomt”. Hoe dan ook: ik ben daar echt een fan van. Ik ben trouwens benieuwd hoe het jou af zal gaan: klinkt in ieder geval erg inspirerend allemaal. X
    Deisy onlangs geplaatst…5 redenen waarom de lente -veel- leuker dan de zomer isMy Profile

    1. Bedankt voor je fijne reactie! Ik geloof zelf ook heel erg in de kracht van dankbaarheid. Vorige maand ben ik met zo’n dagboek begonnen en nu ga ik er lekker mee verder! Maakt inderdaad een hoop verschil!

  2. Ik zou graag meer gaan mediteren, ik heb al een paar keer pogingen gedaan maar ik vind het een beetje saai en zit meer te wachten tot de tijd om is dan dat ik mediteer.

    Wat houden die gedachtenschema’s precies in? Dat lijkt me ook wel interessant.

    1. Gedachtenschema‘s zijn ook wel bekend als GGG of GEL. Je beschrijft een situatie en dan je Gedachten, Emoties en Lichamelijke gewaarwordingen. Ik kan er wel een uitgebreidere post aan wijden 🙂

      Over mediteren… Het is doodnormaal dat je mediteren saai vindt. Je geest is het namelijk totaal niet gewoon om niet bezig gehouden te worden. Vaak gaan je gedachten dan afdwalen om iets te zoeken om zichzelf bezig te houden. Over hoe je aan mediteren begint, schreef ik eerder al een post. Misschien heb je er iets aan: http://www.galabria.be/notebook/mediteren-hoe-doe-je-dat/

  3. Ik vind dit soort artikelen echt heerlijk om te lezen! Alle vijf de punten die je noemt zijn erg interessant en het liefste lees ik gewoon over alles nog meer artikelen. 😉 Waar ik zelf mee worstel is dat ik heel bekend ben met Mindfulness, meditatie, yoga en dergelijke en dit ook heel fijn en waardevol vind om te doen maar de laatste tijd niet echt de rust kan vinden om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Terwijl je daar dan ook juist weer meer rust voor terug krijgt. Het lijkt wel alsof ik mijzelf die tijd niet gun, terwijl ik in principe alle tijd heb. Ik ben wel benieuwd of dit herkenbaar is en of je misschien ideeën hebt om dit aan te pakken? Xx
    Xaviera onlangs geplaatst…Een mooie lentedagMy Profile

    1. Oh, absoluut, heel bekend! Ik heb een heel druk leven en dan moet ik mijn wekelijkse meditatie nog doen. En wil ik nog mijn dagelijkse yoga-oefeningen inplannen en … Net als je je onrustig voelt, is het inderdaad een perfect moment om aan de slag te gaan met meditatie of yoga.
      Eigenlijk moet je op dat moment de tijd maken. Plan het in in je dag. Zo doe ik dat elke morgen op de trein, want ik neem sowieso de trein en de tijd van een rit is ongeveer altijd hetzelfde. Je kan ook meteen na het opstaan yoga of meditatie inplannen. Het belangrijkste is eigenlijk dat je het gewoon doet. Al is het maar tien minuten. Ga zitten en probeer contact te maken.

      Maar weet ook het volgende: soms is meditatie ook eens niet de oplossing en heb je bijvoorbeeld nood aan beweging. Luister naar je lichaam, je gevoelens en probeer die te horen boven je gedachten en daarop je activiteit af te stellen.

      Voel je ook nooit teleur gesteld omdat een meditatie ‘niet is gelukt’. Zoals ik in mijn post over mediteren reeds schreef: je hoeft je hoofd niet leeg te maken. Veel meditatieleraren juichen het zelfs toe als je veel gedachten en gevoelens hebt. Heb je ook wat om te observeren. Het gaat erom dat je alert blijft en je niet laat meeslepen. Dus elke keer als je merkt: ik zit hier en ik ben weer afgeleid dan heb je eigenlijk al de doelstelling bereikt!
      Saar onlangs geplaatst…Meer mindful levenMy Profile

    1. Oef ja, dat kan ik me voorstellen! Ik heb zelf geen kinderen, dus om daar tips voor te geven vind ik meteen een pak moeilijker. Wat ik wel weet is dat innerlijke rust al veel rust in je leven kan teweeg brengen, ook al zit de wereld om je heen te schreeuwen.
      Heb je momenten dat je even voor jezelf kan nemen? Als de kinderen in bed liggen bijvoorbeeld?
      Saar onlangs geplaatst…Meer mindful levenMy Profile

  4. Het is al met al toch een aardige lijst die je door voert.
    Ik kan mij daar zeker in vinden.
    Vooral de meditatiemomenten. Daar wil ik ook meer invulling aan gaan geven.
    Nu probeer ik vooral 1 keer in de week een stiltewandelingetje te maken en een meditatie uit te voeren. Maar naar mijn idee is dit te weinig.
    Deborah onlangs geplaatst…Grensverleggend bezig zijn…My Profile

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: