Mediteren, hoe doe je dat?

Wanneer ik spreek over de deugden van meditatie en hoe het mij geholpen heeft om doorheen mijn moeilijke periodes te komen, hoor ik wel eens van mensen dat zij niet kunnen mediteren. “Mijn gedachten blijven komen. Ik krijg mijn hoofd niet stil.” of “Stilzitten is niets voor mij. Ik moet bezig zijn.” zijn veel gehoorde excuses. Ze missen echter de kern.

Buddha was asked: “What have you gained from meditation?” He replied: “Nothing! However, let me tell you what I have lost: anger, anxiety, depression, insecurity, fear of old age and death.”

IMG_20150206_093431

Zijn

Meditatie is ‘zijn’. Het gaat er niet om dat je geen gedachten, gevoelens of sensaties voelt. Integendeel, tijdens meditatie zijn we dankbaar dat ze er zijn. In de kern gaat meditatie namelijk ook over observeren. Het gaat er dus zeker niet om dat je hoofd leeg zou zijn, dat je in hogere sferen terecht zou komen of openbaringen zal krijgen. Wel zal je geconfronteerd worden met je eigen gedachten, je gevoelens en je grenzen. Tijdens meditatie kom je jezelf tegen. Dat is wat vele mensen tegen houdt om er aan te beginnen. Je moet klaar zijn voor de confrontatie met jezelf.

Houdingen

Ik kan een ingewikkelde uitleg geven over hoe je moet zitten of welke houding je moet aannemen. Je kan voor een lotushouding kiezen, maar daarna totaal de mist in gaan. Het belangrijkste is dat je een waardige houding aanneemt, een houding waar jij je goed bij voelt en waar je de komende tijd geen al te grote ongemakken zal voelen. Tot een aantal jaar geleden geloofde men dat de zittende houding de juiste houding was voor een meditatie, maar na onderzoek blijkt dat een liggende houding voor een aantal mensen zelfs beter is. Zeker wanneer je lichamelijke problemen hebt, kan dit voor verlichting zorgen. Let wel op dat je tijdens de meditatie niet in slaap valt. Ben je daar gevoelig voor dan ga je beter zitten. Het is zeker niet de bedoeling dat je tijdens een meditatie gaat slapen.

Niet oordelen

Wanneer men mij zou vragen: ‘hoe doe jij dat, mediteren?’ zou mijn antwoord eenvoudig weg zijn: ‘ik zit stil en observeer, zonder oordeel.’ Meer is er ook niet aan. Om het echter een beetje eenvoudiger te maken: mijn tips en trics voor meditatiemomenten.

  • Bepaal eerst even voor jezelf waarom jij wilt mediteren: is het even een rustmoment, even tot jezelf komen of is het de bedoeling om een ‘bewuste’ houding in het leven te verkrijgen. Dit zal namelijk bepalen hoelang je meditatie zal duren. Als je gewoon even een rustmoment wilt dan is 5 tot 15 minuten zeker voldoende. Om die ‘bewuste’ houding te verkrijgen, moet je echter minimaal 30 minuten per dag mediteren.
  • Werk met een timer of meditatiemuziek. Bij de laatste gebruik je eigenlijk de muziek om voor jezelf te timen hoelang je zal mediteren. Het voordeel van met de timer werken is dat je minder snel afgeleid zal worden door de muziek.
  • Indien dat makkelijk voor je voelt: bouw op! Begin met 15 minuten en bouw dit dan op naar een uurtje.
  • Om te beginnen is het fijn om te mediteren in een ruimte waar je weinig afleiding hebt.
  • De basisinstructie van meditatie is de volgende: ga zitten of liggen in een gemakkelijke maar waardige houding. Kom even tot jezelf en landt op de plaats waar je je nu bevindt. Hoe zit je? Hoe lig je? Voel hoe je lichaam zit of ligt. Ga dan naar je ademhaling en volg deze. Je kan de ademhaling benoemen door ‘in’ of ‘uit’, maar zonder deze benaming te laten overheersen. Er zullen gedachten en gevoelens komen. Observeer en keer terug naar je ademhaling. Het is niet erg om afgeleid te zijn. Wees vriendelijk voor jezelf en breng je aandacht terug naar je ademhaling. Wanneer het belletje van je timer gaat of je muziek gedaan is, adem dan drie keer goed in en uit om je daarna uit te rekken en rustig terug te komen naar het heden. Probeer het bewustzijn dat je tijdens je meditatie voelde met je mee te dragen.

Indien je dit prettig vindt, kan je ook werken met begeleide meditaties. Dat is vaak makkelijker in het begin. Hierbij een voorbeeldje waarbij de ademfocus, een van de eerste meditaties binnen mindfulness, is ingesproken.

Mediteer jij regelmatig? Zou je het willen proberen?

(Visited 98 times, 1 visits today)

11 thoughts on “Mediteren, hoe doe je dat?

    1. Dit misverstand bestaat bij veel mensen, weet ik. Geen idee waar het misverstand vandaan komt, maar het zorgt er ook voor dat veel mensen eigenlijk het mediteren opgeven voor ze er goed en wel aan begonnen zijn. Het kan wel een gevolg zijn dat je hoofd leeg wordt als je uren na elkaar mediteert, maar het is zeker geen doel of een techniek.

  1. Heel fijn zo’n artikel, dit geeft mij precies weer de juiste boost om weer vaker te gaan mediteren! Dat stukje wat Buddha zegt over meditatie had ik al eens eerder gelezen maar is mooi om nu weer opnieuw te zien bij jou. Een hele goede reminder waarom meditatie zo goed is!
    Xaviera onlangs geplaatst…Live Light – BoekenkastMy Profile

    1. Dank je! Ik vond die quote al altijd heel sprekend over meditatie, want mensen hebben altijd doelen om dingen te verkrijgen ermee, zoals rust enzo. Maar als je verwachtingen gaat stellen dan beperk je jezelf ook weer een stukje. Gewoon zijn, dat is de beste omschrijving die er bestaat naar mijn mening.

  2. Het niet hoeven oordelen over mijn gedachten en ze gewoon kunnen laten komen en gaan is voor mij één van de fijnste dingen aan meditatie. Op dat soort momenten word ik inderdaad geconfronteerd met mezelf, maar ik hoef niet gelijk een oordeel over mezelf over mijn gedachten te vellen, en dat geeft rust.

    Overigens doe ik het soms ook wel, een oordeel vellen over mijn gedachten, maar dan pas wanneer ik er bewust bij stilgestaan heb, en niet als automatisme.
    Marieke onlangs geplaatst…Ik mocht Nightwish interviewenMy Profile

    1. Op die laatste alinea zou ik nog wel eens willen ingaan met een blogpost 🙂 Want ‘bewust beoordelen’ van je gedachten is ook een onderdeel van Mindfulness, alleen heeft het een heel ander doel.
      Het is inderdaad fijn om gedachten gewoon te kunnen laten voorbij komen en laten gaan. Dat laatste is echter iets wat veel mensen moeten leren en ik vond het zelf ook moeilijk om niet gewoon verder in een gedachte mee te rollen. Gedachten van op een afstand bekijken is gewoon lastiger dan erin mee gaan!

  3. Interessant blog! Ik heb één keer gemediteerd, aan de hand van een cd (van Marletta Hart). Ik was op het moment best sceptisch, maar achteraf vond ik het toch heel fijn. En ik heb die avond echt enorm goed geslapen. Normaal slaap ik heel slecht. Vroeg me af of ik beter sliep door de meditatie. Ik merk toch dat het lastig is om er tijd voor vrij te maken. Voor ik het weet is een dag alweer voorbij en wil ik gewoon gaan slapen. Zonde eigenlijk, want ik denk dat je er wel meer uit kan halen als je die ‘bewuste houding’ hebt.
    Anna onlangs geplaatst…De evolutie van mijn websiteMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge