luisteren naar je lichaam rust

Luisteren naar je lichaam

Mijn hoofd slaagt er niet in om een zin vast te houden. De ene geeuw volgt de andere onverbiddelijk op. Ik zit naar mijn tikkende cursor op het lege scherm te staren. Midden in een grote gaapsessie klap ik mijn laptop dicht en leg hem langs de kant. Het zit er niet in voor vandaag. Dan maar geen blogje op vrijdag, denk ik. Met de grootste moeite gooi ik mijn lichaam de sofa uit en slof naar de douche. ‘Goed zo,’ klinkt het in mijn hoofd, ‘je luistert eens naar je lijf!’ Net wanneer ik dit denk, groeit de inspiratie en beginnen mijn vingers te kriebelen om aan dit blogje te beginnen. Want ook dat is luisteren naar je lichaam.

Ik had beloofd om jullie elke maandag, woensdag en vrijdag een blogje te schrijven. En in het weekend natuurlijk. Dus toen ik aan het blogje voor vrijdag wilde beginnen, zat ik in mijn hoofd met het idee dat ik een blogje moest schrijven. Pas toen ik het los liet en luisterde naar mijn lichaam dat eigenlijk voornamelijk languit in de zetel wil liggen, begon er een idee in mij op te komen. Iets om te schrijven, iets om deze letters over te tikken.

De ruimte die je jezelf geeft om naar je lichaam te luisteren, kan in mijn ogen veel meer doen dan enkel inspiratie geven. Het is ruimte om te bekomen van alles wat je aangegrepen heeft de afgelopen tijd. Het is het moment om even te voelen wat er zich allemaal in je afspeelt en onverwerkte emoties te verwerken. Het zijn tranen die komen wanneer je het niet verwacht. Tranen waarvan je niet wist dat ze er zaten. Maar het kan ook een ingehouden lach zijn, een bulderende lach die je lijf over neemt en de tranen in je ogen doet schieten omdat het zo grappig is. En als men je vraagt wat, dan weet je het niet. Dat is wat luisteren naar je lichaam met een mens teweeg kan brengen.

Stap eens uit je hoofd

luisteren naar je lichaam hoofd

We zijn heel vaak in ons hoofd bezig. We bedenken wat mensen over ons zouden kunnen denken. We zijn bezig met wat er van ons verwacht wordt. We voeren conversaties in ons hoofd en plannen onze dag. Onze agenda’s worden overlopen, we vormen oordelen en denkbeelden over de wereld om ons heen. We vragen ons af wat we vanavond gaan eten en maken ondertussen ook nog eens het boodschappenlijst voor morgen.

We zijn echter geen hoofden op stokjes. Er is ook nog ons lichaam en dat lichaam eist ook zijn aandacht op. Wanneer mensen van de dokter te horen krijgen dat hun klachten afkomstig zijn van stress, steigeren ze nogal vaak: “we worden niet serieus genomen.” Maar hoe vaak nemen we onszelf eigenlijk serieus? Want hoofdpijn werken we wel weg met een dafalgan en voor spierpijn nemen we en asperine. Hebben we ergens een ontsteking dan helpt de ibuprofen ons er wel vanaf. Zelfs voor een slecht humeur hebben we een pilletje, we nemen wel een antidepressiva.

Natuurlijk is voorgaande op flessen getrokken (ik zie weinig mensen antidepressiva nemen voor een slechte dag), maar de realiteit is dat we alles weten op te lossen met een pilletje en veel te weinig echt uit ons hoofd stappen en aan ons lichaam denken. Wanneer je de hele dag in je hoofd bezig bent, heeft dit ook een invloed op je lichaam. Spieren beginnen tegen te trekken, je hoofd werkt niet meer helemaal mee en vaak hebben mensen klachten aan nek, schouders of rug omdat ze met vanalles – in extremis – in hun hoofd bezig zijn. Het stapelt zich allemaal op en vindt geen uitweg. Tot we bij de dokter komen met onze klachten en hij zegt dat het van stress afkomstig is.

Daarom is het niet slecht om regelmatig eens uit je hoofd te stappen. Ga iets met je handen doen en concentreer je op die activiteit. We hoeven daarom geen creatieve zielen te zijn al zal ik haken en breien hiervoor zeker aanprijzen als je dat graag doet. Maar zelf merk ik ook dat een activiteit als afwassen, strijken of poetsen al een stap uit je hoofd kan zijn als je dit met de juiste instelling doet en je niet wederom laat meeslepen door je gedachten. De nieuwste hype ‘kleuren voor volwassenen’ is trouwens ook zo’n activiteit en verklaart in mijn ogen waarom zoveel mensen er zo enthousiast over zijn: je bent even weg uit de denkwereld, wordt tot creativiteit gestimuleerd en kan je even concentreren op iets totaal anders.

Rust is ook een activiteit

luisteren naar je lichaam rust

In mijn blogje op maandag over stress vermeldde ik dat één ding tegelijk doen de stress kan verminderen. De mooie reactie van Marion kwam daarop dat ze dat zelf ook had besloten. Als ze aan het wachten is tot het water kookt, begint ze aan niets anders. In dat blogje had ik de tip om een ding tegelijk te doen geschreven vanuit het idee dat je in een situatie zit waar allerlei vragen op je af komen. Zoals op mijn werk: de mailbox staat open en er komen allerlei mails binnen. Soms heb ik dan de neiging om de mails te beginnen lezen en beantwoorden, terwijl ik eigenlijk nog bezig ben met een andere taak.

Toch heeft Marion ook gelijk: terwijl je aan het wachten bent, of dat nu op de trein is of tot het water kookt, vaak grijpen mensen naar iets anders om zich ondertussen bezig te houden. Want in rustpositie zijn, terwijl je wacht bijvoorbeeld, dat is een grote schande… En effectief rusten, een luie zondag bijvoorbeeld, is ook niet altijd aanvaardbaar in onze samenleving merk ik regelmatig. Zo’n luie zondag betekent vaak nog: wandelen, iets bezoeken of allerlei andere hobby’s beoefenen. Daar is op zich niets mis mee, zolang je er niet je hele weekend mee vol steekt en het geen ‘moeten’-verhaal wordt.

Terug naar de kern, luisteren naar je lichaam

Jawel, hier ben ik terug met mijn verhaal van meditatie. Voor mij is mediteren echt terug naar de kern en even voelen hoe het allemaal zit. Het is het ideale moment om te luisteren naar mijn lichaam. Ik merk meteen waar de spanningen zitten, waar er iets om meer aandacht vraagt. Zelf weet ik dan vaak wat de oorzaak van de spanningen is. De plaats in mijn lichaam vertelt daar meteen meer over.

Meditatie is echter niet altijd de oplossing. Soms gilt mijn lijf ook gewoon: ga in de zetel liggen en kijk naar Pretty Little Liars (al is mijn lichaam niet altijd zo specifiek over het programma dat ik moet kijken). Soms wil het ook gewoon even in de avondschemering een wandeling maken met mijn hond. En soms wilt het even een dansje placeren.

Wat mijn lichaam ook wenst, ik probeer er altijd naar terug te keren en het te geven wat het vraagt. Het geeft me uiteindelijk een veel beter gevoel.

Luisteren jullie naar jullie lichaam en gaan jullie in op haar wensen?

(Visited 158 times, 1 visits today)

11 thoughts on “Luisteren naar je lichaam

  1. Wat mooi geschreven alweer, ik lees zo graag je blogpostjes. Ik heb in de loop der tijd wel meer en meer leren luisteren naar mijn lichaam. Het is niet gemakkelijk als je nog vanalles wilt doen, maar je lichaam voelt gespannen.

  2. Weer zo’n hele mooi blogpost van jouw hand, heel erg inspirerend om te lezen! We zouden inderdaad meer naar ons lichaam moeten luisteren. het blijft een lastig punt voor mij, want ik zit vaak zo erg in mijn hoofd dat ik bij wijze van spreke mijn lichaam niet eens meer aanwezig is. Wat jij schrijft over even iets anders doen helpt mij ook goed, vanmiddag was ik ook erg in mijn hoofd bezig en door even iets kleins in de tuin te gaan doen had ik daarna weer inspiratie voor andere dingen. Leuk dat die inspiratie juist op dat moment kwam bij jou!
    Xaviera onlangs geplaatst…Thoughts & Tea #13 WandelingMy Profile

    1. Ik denk dat het heel herkenbaar is in onze samenleving om teveel in ons hoofd te zitten. Ook in de tuin werken is lekker even eruit stappen. En het is ook nog eens lekker aarden. Misschien heb jij jouw methode om uit je hoofd te stappen gevonden 😀

  3. Mooie blogpost Saar. Stress gerelateerde klachten en deze dan voelen in je nek, schouders en rug is heel herkenbaar voor mij. Zelfs mijn kaken zaten vast en door kaakfysiotherapie heb ik geleerd hoe om te gaan met de spanning. In je hoofd zitten en dan je lichaam vergeten is iets waar ik steeds mee bezig ben. Mediteren staat hoog op mijn lijstje en binnenkort moet ik maar eens de eerste stap zetten om te kijken wat dat voor mij kan gaan betekenen. Thnx!

    1. Oef ja, dat is behoorlijk veel stress als het zelfs in je kaken trekt! Herkenbaar wel hoor, ik had soms spierpijn daar… Ik denk dat mediteren ook wel iets voor jou zou zijn, zoals jij bezig bent met mindfulness en bewust leven. Ik wens je er veel succes mee!

  4. Dit blogje is welkgekomen… Ik heb nood aan innerlijke rust… het is de laatste weken te veel geweest.
    Met een zonnig weekje vakantie moet dit wel lukken, hoop ik… want ik kan zo onrustig zijn!

    1. Ik hoop ook voor je dat je het onrustige gevoel even volledig achter je kan laten en kan genieten van je vakantie en de rust! Normaal moet het mooi weer worden deze week 😀

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge