Lifestyle | gezond verstand en discipline

Nu de feestdagen voorbij zijn en januari er tegenaan knalt met zijn nieuwjaarsrecepties grijpen vrij veel mensen naar het ultieme middel om aan hun gewicht te werken: diëten! Men grijpt naar de snelle en korte-termijn-oplossingen voor een probleem dat eigenlijk dagelijks zou moeten worden aangepakt.

Gewicht is niet onbelangrijk

Mensen hechten belang aan hun gewicht omwille van diverse redenen. Een eerste, voor de meeste mensen, niet onbelangrijke reden is het uiterlijk. Zware, zo niet ‘dikke’ mensen, zijn onaantrekkelijk. In onze moderne tijd is het niet langer een teken dat je over voldoende voedsel beschikt, maar eerder een teken dat je niet fit bent, of niet gezond.

Daarmee kom ik meteen aan de tweede reden aan, die we eigenlijk op nummer één zouden moeten zetten. Teveel gewicht wijst vaak op teveel vetten in je lichaam. Dat zorgt voor een ongezonde balans in je lijf. Daarnaast moet je al dat gewicht natuurlijk ook meezeulen. Wat natuurlijk zorgt voor mogelijke problemen met spieren, gewrichten etc.

Teveel gewicht kan ook wijzen op gezondheidsproblemen die de oorzaak zijn van het teveel aan gewicht. Het is niet altijd de schuld van de persoon zelf uiteraard.

Een beetje gezond verstand

Gezondheid is vrij persoonlijk. Er zijn heel wat tips en trics om er een gezonde levensstijl op na te houden. Luisteren naar oplossingen als Weight Watchers en andere diëten is volgens mij niet de oplossing om gezond te leven.

Hieronder dus een aantal van mijn eigen stelregels om er een gezond leven op na te houden!

  • Voldoende groenten en fruit eten: uit onderzoek blijkt dat de moderne mens niet voldoende groenten en fruit eet. We grijpen gauw naar suikerrijke snacks wanneer we een hongertje hebben i.p.v. een banaan, een appel of een peer te nemen. Ook bij onze drie hoofdmaaltijden zijn vaak te weinig groenten aanwezig. Toch zijn vitaminen en mineralen een must om gezond te blijven. Hier schreef ik reeds iets over groenten en fruit;
  • Minder vlees eten: de meeste mensen hebben een zittende job en helemaal niet zoveel proteïnen nodig als wij opnemen. Elke dag vlees eten is zeker geen must en vooral niet tussen je brood en nog eens bij je avondeten. Vervang vlees regelmatig door groenten, dat verhoogt je dagelijkse portie groenten en de vitaminen en mineralen daarvan heb je meer nodig;
  • Beweeg regelmatig: we nemen nogal graag de auto om boodschappen te doen. We kiezen ervoor om de lift te nemen wanneer we meer dan een verdiep hoog moeten. Als het niet nodig is dan staan we niet op van de bureaustoel op het werk. ’s Avonds gaan we graag voor de televisie, in de zetel, zitten. Kleine aanpassingen doen veel. Neem de fiets voor een ritje korter dan 5 kilometer. Met fietstassen ben je meteen uit de brand om kleine boodschappen te doen. Kies er eens voor om de trap te nemen i.p.v. de lift en ga eens langs bij je collega i.p.v. te bellen;
  • Het enige vocht dat je lichaam nodig heeft, is water: hoe vaak heb ik niet gehoord dat iemand water dronk in plaats van frisdrank en daarmee een drietal kilo kwijt was. Hoe belangrijk water wel niet is, daar schreef ik hier reeds over;
  • Leg jezelf geen onmogelijke doelstelling op: er is niets mis met een stukje chocolade tussendoor of een drankje wanneer je op een terrasje zit. Wees realistisch. Niemand houdt het eeuwig vol om zich dagelijks allerlei lekkers te ontzeggen;
  • Doe het met mate: daartegenover staat dan wel dat je met mate moet snacken. Kijk ook eens naar alternatieven waar je ook gelukkig mee bent. En kies dan een paar keer voor een ongezondje wanneer je het echt niet kan weerstaan.

gezond-leven

Afbeelding afkomstig van Google.

(Visited 52 times, 1 visits today)

9 thoughts on “Lifestyle | gezond verstand en discipline

  1. Wederom een goed stuk om te lezen.
    Ik drink sinds een jaar eigenlijk bijna alleen nog maar water. Dat is voldoende voor mij. Minderen met vlees vind ik nog wel heel lastig. We hebben inmiddels wel wat vis geïntroduceerd. Maar ik ben een echte vlees eter. Misschien, als de tijd zover is, komt het nog dat ik ook daarmee kan minderen haha.

    1. Ik dacht dat ook, i.v.m. dat vlees. Worst, kip en stoofvlees behoren tot mijn favorieten. Maar ik ben op een dag gewoon radicaal overgestapt op veganistisch voor de vegan challenge. Het lijkt wel een verslaving. Als je eens een maand niets dierlijks eet, dan verdwijnt je zin ernaar ook. Nu eet ik misschien drie à vier keer in een maand vlees, dus voornamelijk vegetarisch en dat ligt me ideaal.
      Maar dat was mijn keuze uiteraard. Je kan ook gewoon een halve worst eten of een kleinere biefstuk 😉

    1. Dat is denk ik ook gewoon een knop die je moet omdraaien in je hoofd. Ik at zoveel koekjes en snoep vroeger dat al mijn gezonde inspanningen tijdens de gewone maaltijden teniet werden gedaan, maar op een dag ging de knop gewoon om. Hoe ik dat gedaan heb, moet ik geloof ik ook nog eens uitvogelen!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge