Lifestyle | Food and Health #2

Gezond leven in een samenleving waar een snelle hap de trend is, suikers en vetten voor het grijpen liggen en producenten niet zo met onze gezondheid in zitten is niet eenvoudig. Het vergt een beetje gezond verstand en discipline. Vandaag voor de tweede maal een stukje met mijn food diary en een heleboel inspiratie.

Food Diary

PhotoGrid_1421672914291 Zaterdag startte ik de dag met havermoutpap. Ik had hem met hazelnootmelk, kaneel, rozijnen en appeltjes gemaakt, maar iets te lang laten doorkoken. Geen goed idee! Als lunch namen we hutsepot. Ik met vegetarische burgertjes, mijn Lief nam een stuk vlees. Voor de Nederlandse lezers: er valt nog iets te vertellen over hutsepot (later in dit artikel). Op zaterdag een minder gezond tussendoortje: koekjes en koffie met hazelnootmelk. Ook eindigden we de dag met een minder gezond maal in het hamburgerrestaurant in de stad. Al ben ik ervan overtuigd dat mijn veggieburger die ik nam gezonder was dan mijn vrijdag snackdag.

PhotoGrid_1421673060895

De dag begon met geroosterd meergranenbrood, soyayoghurt met bosbessensmaak, vers geperst fruitsap en koffie. Ja, je ziet het goed: ik smeerde fondantchocopasta op mijn boterham. Op de receptie werd er alvast een beetje gesnoept van de rauwe bloemkool, maar alle andere hapjes waren vleeshapjes, daar bleef ik dus af. Tussendoor een hap in de zaal waar we ons PFI Grand Café organiseerden: kaaskroketjes met frietjes. We sloten de dag af met uiensoep en stukjes kaas. ‘s Avonds werd er nog een chipje gegeten en nam ik nog een glaasje witte wijn.

PhotoGrid_1421751906524

Havermout is ondertussen zowat mijn standaardontbijt. Maandag was het een overnight oats met yoghurt. Deze is zeker voor herhaling vatbaar. Zaterdag had ik nog twee burgers in mijn pakje zitten, die nam ik mee naar het werk samen met een salade. ‘s Avonds was er les Tai Chi, dus nam ik een snel-klaar-hap: spaghettisaus uit de vriezer en wat spaghetti koken. De saus heb ik een tijd geleden vers gemaakt, dus boordevol groentjes en andere goede dingen. Tussendoor een blozend appeltje, een yoghurt en een mandarijntje.

PhotoGrid_1422056890802

Dinsdag opnieuw een start met een havermouttest. Iemand sprak van havermout gewoon met melk te eten, zonder het overnacht in de koelkast te laten staan. Dinsdag probeerde ik dit eens uit! Als lunch at ik de rest van de spaghettie van de avond ervoor. ‘s Avonds stond er een heerlijke wok op het menu. Ik probeer het recept binnenkort online te zetten. Tussendoor de gebruikelijke yoghurt, mandarijn en een appel!PhotoGrid_1422056965731

Woensdag opnieuw een overnight oats als ontbijt. Deze met yoghurt bevalt me tot nu toe beste. Deze maak ik dus graag nog eens opnieuw. Als lunch had ik terug de restjes mee van de vorige dag. ‘s Avonds moest ik er een beetje spoed achter zetten en werd de enige kant-en-klaar-maaltijd van de maand boven gehaald: diepvriespizza.
PhotoGrid_1422057058141

Woensdagavond was ik vergeten om overnight oats te maken, dus ik ging voor een snelle boterham met chocopasta en nam ook nog peperkoek mee om te eten op de trein. Ik nam een iets langere pauze op het werk en ging lunchen met een vriendin. Ik probeerde veggekroketten, deze waren gebaseerd op pesto en tuinkruiden, zoals je ziet kreeg ik er ook een uitgebreide salade blij. Mijn groentenlievendhart maakt daar een sprongetje van, omdat het een gevarieerde salade was met witloof, pompelmoes, courgette, worteltjes, jonge scheuten, maïs en knolselder. ‘s Avonds aten we een klassieke Vlaamse maaltijd met aardappel, rode kool en een vleesvervanger voor mezelf. ‘s Avonds mocht er nog een theetje met losse kruiden tussen. Ik ben gek op thee!PhotoGrid_1422057125725

Vrijdag heb ik iets minder eetfoto’s genomen. ‘s Morgens bestond het ontbijt uit een grote kom yoghurt en een banaan. Samen met mijn Lief ging ik naar de sauna waar we onder de middag lunchten. Ik had weer het geluk om een heerlijke vegetarische paste te kunnen kiezen met curry en gebakken groentjes. Altijd fijn als je buitenshuis gewoon lekker vegetarisch kan eten! ‘s Avonds maakte ik voor mezelf vegetarische burgers. De burgers maakte ik ook zelf met rode kidneybonen, gebaseerd op een receptje van Iris. Ik had ook chocolademousse gemaakt, dus dat werd het dessert!

Leuk om te weten

Hutsepot is niet hetzelfde als het Nederlandse hutspot. In Nederland – is mij verteld – is hutspot een stamppot met een groente erin. In Vlaanderen maken we hutsepot: een stamppot met verschillende groenten. Het is ontstaan als een ‘restjesverwerker’ waarbij aardappelen en de groenten gekookt worden en daarna geplet tot een stamppot. Het zit dus boordevol vitaminen.

Ik drink elke ochtend een glas vers geperst fruitsap. Misschien viel het reeds op in mijn fotoreeksen. Dit doe ik vanuit de visie dat vers fruitsap dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen bevat als een sinaasappel. Maar de voornaamste motivatie was het vermijden van toegevoegde suikers. Fruitsap is bijna niet meer te koop in de winkel, het is allemaal gemaakt van concentraat en daar zit een hogere concentratie zoetstof in dan in het vers geperste glas fruitsap.

Veggieburgers kan je kant-en-klaar in de winkel kopen, maar de zelfgemaakte versie is duizend keer smakelijker en heel eenvoudig. Je kan er eindeloos mee variëren en hebt zo toch iets wat vlees ‘vervangt’ en tegelijk heb je veel groenten binnen zonder enige chemische vervanger. Ideaal!

Inspiratie

Het is altijd leuk om te zien dat andere mensen ook bewuster omspringen met voeding of motiveren om dit te doen. In kader van het project ’30 dagen voel je fit’ schrijft Reny van Mind Your Feed een intropost voor de uitdaging van die week. Afgelopen week ging deze over flexitariën. Ze legt daar op een heel interessante manier uit wat het verband is tussen gezondheid en vleesconsumptie. Voor wie nog wat redenen nodig heeft om flexitariër te worden, lees hier maar eens.

Recepten om heerlijke vegetarische burgers zelf te maken, of andere vegetarische recepten vind je bij ‘Ik ben Iris niet‘ en ‘De groene meisjes‘. Bij de laatste vind je zelfs veganrecepten! Een heerlijke portie inspiratie voor op je bord!

De sportieve toer op

IMG_20150119_193853

Ik krijg sowieso mijn dagelijkse dosis beweging wanneer ik met de fiets de afstanden tussen thuis – station en werk-station afleg. Een merkelijk verschil in mijn conditie.

Er was natuurlijk ook de wekelijkse sessie Tai Chi! Daarnaast herhaalde ik de oefeningen ook thuis. Van zwemmen kwam op woensdag niets terecht, omdat ik covenavond had en het al een stunt-en vliegwerk was om van mijn werk op tijd bij de coven te raken. Maar dit haalden we deze morgen in!

(Visited 85 times, 1 visits today)

11 thoughts on “Lifestyle | Food and Health #2

  1. Leuk om je food diary te zien! Overnight oats moet ik ook weer eens maken, erg lekker en vult goed. Ik volg Iris en de Groene Meisjes ook graag voor allerlei food-inspiratie, twee heerlijke blogs!

  2. Wat grappig dat er verschil is in hutspot en hutsepot (ik dacht al, typefout zeker?). Leuk om je voedingsdagboekje te zien! Hazelnootmelk (of amandelmelk) kan je trouwens ook heel makkelijk zelf maken, dan zitten er helemaal geen toegevoegde suikers in! 🙂 (tenzij je natuurlijk zelf suiker toevoegt haha)

  3. Ik kom van het Antwerpse en hutsepot is bij ons een maaltijdsoep, waarin ook wel stukken aardappel zitten en andere groenten. Wat jij hutsepot noemt noemen wij stoemp. Grappig hoe regios van elkaar verschillen. 🙂

  4. Wat is overnight oats? Doe je de havermout dan de avond ervoor in de yoghurt of zo?
    Hollandse hutspot maak je trouwens zo:
    In 1 grote pan onderop 2 delen kruimige aardappels. Daarboven in kleine stukjes 1 deel gehakte winterpeen en 1 deel in dunne ringen gesneden ui.
    Meer zout gebruiken dan je denkt dat goed is.
    Als het gaar is, afgieten en met een klontje boter, heel klein scheutje melk en zwarte peper stampen.
    Wij eten hutspot altijd met een bal gehakt en veel jus. Eigenlijk hoort het met klapstuk, maar dat is gewoon hartstikke vies.
    Een veggieburger smaakt er vast ook prima bij hoor.
    Die hutsepot van jullie lijkt me ook lekker. Nooit gedaan zo.

  5. Ik zou het leuk vinden om iets meer te lezen over havermout. Ik heb het eigenlijk nog nooit gegeten/gemaakt en ik weet tot mijn schaamte zelfs niet zo goed wat het is. Is het een goed alternatief voor brood? En hoe maak je het klaar? Zijn daar verschillende manieren voor? En hoe gezond is het precies? Ik heb ooit eens muesli gekocht, maar die was echt niet lekker. En eerlijk is eerlijk: ik had de allergoedkoopste gekocht.
    LiseD onlangs geplaatst…HoopMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge