Lief dagboek #10 special | reisje Normandië

Dit dagboekje is geen gewone versie, aangezien afgelopen week ook geen gewone werkweek was. Samen met onze buurtjes hadden we namelijk een vakantie in Normandië geboekt. Samenvatting?  Machtige wandelingen, teveel pannenkoeken (drie keer!), heerlijk eten, prachtige bezoeken en puur genieten van dit alles en het gezelschap. Amélie haar eerste reisje was alvast een heuse meevaller! Kijken en lezen jullie even mee voor een uitgebreid reisverslag?

Zaterdag

Op weg

Rond acht uur hadden we afgesproken met onze buurtjes. Het was zover: we gingen samen op reis naar Gouvets in Normandië.

Rond negenen konden we eindelijk aan onze reis beginnen. We sprongen in de auto voor een rit van vijf uur waarbij we enkele keren stopten, o.a. voor kleine Amélie en om zelf wat te eten.

Aangekomen bij het huisje werden we hartelijk ontvangen door de eigenaars. Ons huisje bleek super gezellig, maar we waren wel wat teleurgesteld omdat de houtkachel niet bleek te werken. Daarna waren er nog wat problemen met de vervangende verwarming. Uiteindelijk maakten we er nog een gezellige avond van en kropen we onder de lakens waar het heerlijk warm bleek te zijn!

Zondag

Wandeling Gorgues de Vire

Zonsondergang

Na een ontbijt met pannenkoeken (dat is één) gingen de mannen op weg om boodschappen te doen, terwijl wij, vrouwen, ons en de kindjes klaar maakten. Rustig weg werd er wat huiswerk gemaakt, met beebje gespeeld, wat spulletjes bij elkaar geraapt.

We aten nog een lunch voor we vertrokken voor een deugddoende wandeling in de ‘Gorgues de la Vire’, de kloven rond de rivier de Vire. In eerste instantie viel de regen uit de hemel, maar al wandelend werd het droog en kwam de zon zelfs piepen. In onze wandeling zaten een paar steile klims en prachtige afdalingen. De verzichten die we daardoor mochten bewonderen waren magnifiek. De aanduiding van de weg is in Frankrijk echter niet geweldig waardoor we even verdwaald raakten in de bossen waar de moderne technologie ons in de steek liet. Moderne technologie in een Europees land is echter nooit ver weg. Zodra we een verharde weg tegen kwamen, konden we met gps onze auto terug vinden voor het donker inviel. Puur geluk! Want een zaklamp daar hadden we echt niet aan gedacht. Wie weet, misschien hadden we daar anders nu nog rondgedwaald.

Maandag

Ruïnes

Uitzicht vallei

Ruïnes kerk

Zonsondergang zee

Met een picknick in onze rugzak reden we richting Lessay. Op een bankje in het zonnetje onder een kerktoren genoten we van ons zelfgebakken brood. Na een bezoekje aan het ‘office du tourisme’ begonnen we aan een korte wandeling die ons langs een aantal ruïnes leidde, maar ook prachtige stukjes natuur liet zien. Het zonnetje hield ons heerlijk gezelschap en verwarmde ons. Die dag ontdekte ik maar weer de voordelen van borstvoeding. Amélie is een zalig kind op wandeling. Vanuit de draagzak bekijkt ze de gehele omgeving. Voor haar is dat de wereld ontdekken. Toen ze midden op een rotspartij honger kreeg, kon ik haar daar gewoon voeden. Prachtige plek om je kind te voeden, al zeg ik het zelf. Een van de mooiere op mijn lijstje ‘openbaar voeden’.

Terwijl we toch vrij dicht bij de kust zaten, namen we ook nog een strandwandeling mee bij zonsondergang. Gewoon puur genieten van de wonderen die de natuur te bieden heeft. Onze dag sloten we gezellig af met warme chocolademelk en prachtige gesprekken.

Dinsdag

Mont-saint-Michael

Roodborstje

Zonsondergang Mont-saint-Michael

Het werd een beetje een ochtendrush, omdat ons uitstapje van vandaag toch iets meer dan een uurtje rijden was. Na een stevig ontbijt sprongen we in onze auto om naar de kust van Normandië te rijden. Een korte wandeling later schoven we onze voeten onder tafel in een gezellige brasserie. Mosselen, koeientong en een overheerlijke salade met vis kwamen op tafel. En dan, op weg naar onze eindbestemming: de Mont-Saint-Michel. We besloten om te parkeren een eindje van het eiland en met de shuttle tot daar te gaan. Ik had wel een kleine misrekening gemaakt. Vol overtuiging dat het zou lukken, gingen we met de buggy. Toen bleek dat er een heleboel trappen waren om aan de abdij te raken. Slecht plan. Wij terug naar de auto om de buggy te verwisselen voor de draagzak. Sinds die dag geloof ik nog meer ik het heil van een draagzak. Onontbeerlijk, dat ding, op onze reis. Met de draagzak heb je veel minder belemmeringen en je kindje zit lekker dicht bij je, waar ze ook veel kan zien. Zo konden we rustig door de straten van de Mont-Saint-Michel dwalen, naar de abdij klimmen en van het uitzicht genieten. We keerden pas naar ons logement terug toen het al donker was. Daar sloten we de dag af met overheerlijke pannenkoeken van mijn Liefje (dat is twee).

Woensdag

Brood

Appels

Kippen

Wandeling

Kerk

Uitzicht

Ruïnes

Vol verwachting trokken we die ochtend naar Tessy sur Vire om wat inkopen te doen op de markt. Wat we echter uit het oog waren verloren, was dat het de eerste november was. Een feestdag dus, en een dag waarop er geen markt is. Er waren wel een paar plaatselijke winkeltjes open waar we dan wat inkopen deden voor de lunch en de komende dagen. Geen markt dus, maar dan maakten we andere plannen.

Een kook- en eetsessie later besloten we om nog een wandeling te maken. Deze vertrok in Fervache, liep langs ‘Les Grottes du Diable’ en ‘Le lavoir de Soeur Marthe’. Wederom werden we getrakteerd op prachtige verzichten en schitterende plekjes. Met de zon in ons gezicht genoten we met volle teugen. De grot van de Duivel was wel een lichte teleurstelling: een kleine kunstmatig gemaakte grot op een bergwand. Het was een hele klim om er heen te geraken, maar de grot zelf was de moeite echt niet. Het landschap maakte dat allemaal echter dubbel en dik goed.

’s Avonds werd er pompoensoep gemaakt voor een gans leger waardoor we deze Allerheiligen op culinaire wijze afsloten.

Donderdag

Wandeling Gouvets kerk

Het was Amélie die deze morgen besloot om op te staan. Gehuil als het licht nog uit was, maar gekraai en gegiechel als het licht aan was. Ochtendpret in bed met kleine beeb dus. We deden het vrij rustig aan die voormiddag: beebje ging in bad, wij wasten ons, ik schreef wat terwijl de anderen hun boeken lazen.

Na een lichte lunch – pompoensoep van gisteren – vertrokken we samen op een wandeling vanuit ons huisje. Deze liep door bossen en velden naar het dorpje Gouvets. Onze mannen namen een shortcut naar het huisje terwijl de vrouwen met de kindjes de volledige wandeling deden. Het was wat bewolkter dan voorgaande dagen, maar wederom genoten we van de beweging en de buitenlucht in deze prachtige omgeving.

Gezelschapspelletjes en warme chocolademelk vulden de rest van onze namiddag. En toen de kindjes in bed lagen na het avondeten werd er onder de volwassenen gewoon verder gespeeld.

Vrijdag

Saint-Malo

Saint-Malo haven

Saint-Malo zee

Saint-Malo huwelijk

Saint-Malo zeemeeuw

Saint-Malo

De laatste dag van onze vakantie besloten we een bezoekje te brengen aan Saint-Malo. Deze stad ligt aan de kust in Bretagne en heeft een prachtig oud stadsgedeelte. We vertrokken kort voor de middag en parkeerden vlakbij het oude stadsgedeelte. Ons bezoekje begon in een kleine brasserie met een uitgebreide lunch: mosseltjes, vis, een salade met zeevruchten en een ijsje als dessert. Met volle magen konden we zo de stadskern gaan verkennen. We besloten om een wandeling te maken op de oude stadwal vanwaar we zowel over de zee als over de stad konden uitkijken. Jammer genoeg sloeg het weer tijdens onze wandeling om en kregen we een lichte regenbui in plaats van de heldere hemel waarmee we waren vertrokken. Onze dag werd opgefleurd door een jong koppel dat de wind trotseerde om haar huwelijksfoto’s op het strand te maken. Een prachtige omgeving om een huwelijk te voltrekken. Stiekem waren we wel een beetje jaloers op de setting van dit huwelijk en droomden we zelf even weg.

Het was al donker toen we terug reden naar ons vakantiehuisje. Vanaf dan was het inpakken geblazen zodat we de volgende dag makkelijk konden vertrekken. Onze laatste dag sloten we opnieuw af met pannenkoeken (dat is drie) en mooie laatavondgesprekken.

Zaterdag

Het moment waar we niet naar uitkeken, brak aan die ochtend. Alles moest ingepakt in de auto geladen worden. Zoveel geluk als we de afgelopen week gehad hadden met het weer, zoveel ongeluk hadden we die dag. Het regende pijpenstelen en in die buien moest de auto geladen worden. Onze dakkoffer wilde dan nog eens niet sluiten en mijn Lief kwam helemaal groen. Er werd vanalles verstoken en herschikt. Uiteindelijk bleek een schoen de dader. Na veel vijven en zessen konden we uiteindelijk vertrekken richting huis.

We hebben van alle momenten samen genoten. Met onze buurtjes dit tripje maken, was een goed plan. Het was een heerlijke vakantie.

Met dank aan mijn Lief voor de vele foto’s! Dank aan de buurtjes voor het zalige idee en aan de kleine Amélie om haar heerlijke zelf te zijn!

(Visited 40 times, 1 visits today)

5 Replies to “Lief dagboek #10 special | reisje Normandië”