Het roer om?

Het roer om?

Koekjes met chocolade of wafels met suiker, M&M’s, een chocoladereep; dat is een greep uit de tussendoortjes die een paar jaar geleden zonder probleem tussen mijn kiezen verdwenen. Wanneer ik honger had, ging ik wel snel even een frietje of een pitta halen. Dat mijn mama jaren vrij gezond kookte, is de enige reden dat ik nog groenten binnen kreeg.

Toen ik alleen ging wonen, veranderde dit eetpatroon niet echt. Elke dag stond er een boterham als ontbijt, een paar boterhammen met vlees als lunch en de klassieke aardappelen-groenten-vlees-schotel op tafel. Heel ongezond kon je mijn eetpatroon niet bestempelen, maar laat het duidelijk zijn dat ik veelal te weinig groenten en fruit at. Misschien wel eens een banaan of een mandarijn, maar dat was een zeldzame gebeurtenis.

snoepjes

Problemen met mijn gewicht schudden mij voor de eerste keer wakker, want volgens de dokter en een voedingsdeskundige kon ik maar beter meer groenten eten dan vettige snacks. Mijn stoffenwisseling zorgt er namelijk voor dat gezondere voeding wordt opgenomen, waar vettige en suikerrijke voeding voor een gewichtsverlies zorgt.

Een vriendin inspireerde mij later om het klassieke brood in te ruilen voor havermout, muesli en salades. Experimenten met deze drie voedingsgroepen deden mij ook steeds meer de wereld van het fruit ontdekken, vooral toen een andere vriendin het met mij had over tussendoortjes en ik al gauw besefte hoeveel suiker en vet ik binnen kreeg met mijn manier van snacken. En snacken moet ik doen, want mijn spijsvertering moet op gang blijven, voedingstoffen moet ik gedurende de hele dag voldoende binnen krijgen.

salade

De vegarevolutie heeft een eerste echte ommekeer in mijn voedingspatroon aangebracht. Ik nam in de maand oktober 2014 deel aan de veganchallenge en ging daarna verder als vegetariër door het leven. En hoewel ik in 2015 uiteindelijk terug overschakelde op een flexitarisch dieet, is een keer vis en een keer vlees wel het maximum in een week. Verder eten we dus als ontbijt, lunch en avondmaal: granen, groenten en fruit! Hiephoi voor een gezondere levensstijl!

Maar vegetarisch kan ook met friet, pizza en hamburgers – vooral als je een hamburgertent met massa’s lekkere vegetarische burgers in de buurt hebt! Een kroketje erbij, een frietje tussendoor en zo af en toe een zak chips erbij. We aten gezonder dan de gemiddelde leeftijdsgenoot en er was eigenlijk niet echt iets mis met ons eetpatroon.

gezonde frietjes

Mijn dokter gaf me echter een diagnose die me vertelde dat ik het roer nog een beetje meer om moet gooien. Als PDS-patiënt moet je zelf een beetje zoeken naar hoe je je voeding het beste kan afstellen op je lichaam. Heel ver moet ik eerlijk gezegd niet zoeken: vetten, suikers, zuivel en koffie zijn producten waar mijn lichaam sterk op reageert. Dus ook op frietjes, pizza, hamburgers en chips. Oeps!

Meer groenten en fruit? Jazeker, gewoon omdat ik nu echt dol ben op allerlei soorten fruit en groenten. Het roer om? Niet helemaal, gewoon een beetje meer opletten en dat is mij de laatste weken alvast goed gelukt. Frietjes weigeren, chips laten liggen in de winkel en minder uit eten zijn niet alleen beter voor mijn lichaam, maar ook voor mijn portemonnee en daarmee kunnen we dan weer andere leuke dingen doen.

pasta

Ik hou jullie alvast graag op de hoogte met updates, inspiratie en vooral: lekkere recepten!

(Visited 80 times, 1 visits today)

10 Replies to “Het roer om?”

  1. Ik ben vegetariër (intussen al 21 jaar) en pas enkele jaren geleden ontdekt dat ik een tarwe- en koemelkintolerantie heb. Dat was toen ook even wennen voor mij. Sindsdien is mijn dieet 80% plantaardig. 1 keer per week eet ik iets van geitenmelk- of schapenmelkzuivel.

    Ik bak 1 keer per week mijn eigen haver-spelt-boekweitbrood.
    En omwille van andere (hormonale) gezondheidsproblemen in het verleden mijd ik hoogglycemische suikers. Maar af en toe een stukje zwarte chocolade mag nog. (Hoewel ik ook soms zelf chocolade maak, laagglycemische dan, met kokosbloesemsuiker.)

    Als tussendoorsnacks eet ik rauwe groenten, al dan niet met een peulvruchtendip, en fruit. En 1 keer per week bak ik haver-zaden-notenkoekjes die ik dan mee naar de (handweef)les neem.

    Zo een dieetaanpassing inspireert echt wel om veel meer alles zelf te maken. En zo leer je enorm veel nieuwe smaken kennen die vaak veel gezonder en lekkerder zijn dan wat je in de supermarkt koopt.

    1. Rauwe groenten zijn voor mij geen optie, dus eet ik fruit 🙂 maar verder lijken onze dieeten vrij veel op elkaar. Ik eet dan wel nog af en toe vlees of vis, maar -probeer dat bewust te doen. En natuurlijk mag ik wel tarwe. Maar ik bak het brood ook zelf en het liefst met zoveel mogelijk andere granen.
      Je gaat inderdaad meer zelf aan de slag en eet veel minder voorbereid voedsel. Ik vind ook dat je bewustzijn rond voeding heel erg veranderd op die manier…

    1. Wauw, helemaal suikervrij? Knap hoor! Vegan komt hier ook veel op tafel, maar ja, aangezien melk al een probleem geeft, grijp ik al sneller naar plantaardige vervangers!

  2. Echt top dat je dat kunt, zelf ben ik iets teveel liefhebster van vlees, maar vis lust ik dan weer niet, dus dat scheelt ook al 😉

    Ook ik ben gek op groenten etc, en fruit al helemaal, maar havermout als ontbijt kan ik nog steeds niet, dat is cheaten voor mij, omdat ik ermee opgegroeid ben dat het een warm winters toetje is… ja gek misschien, dus ik heb het idee dat ik dan een toetje zit te eten in de ochtend, hahahaha

    X

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: