State Of Mind | Hoe houd ik mijn energie op peil?

State Of Mind | Hoe houd ik mijn energie op peil?

Ik gooide mijn tas in de hoek en keek naar het aanrecht. Er moest nog gekookt worden, de keuken zou dringend een stofzuiger kunnen gebruiken en de was wachtte ook zijn beurt af. Ik sleepte me naar de koelkast en begon maar aan de maaltijd voor die avond. Toen mijn Lief me iets vroeg, snauwde ik hem het antwoord toe. Het gevolg: een stomme ruzie over een stomme opmerking. Eenmaal in de zetel gezeten, viel ik in slaap. De keuken was niet gestofzuigd en de was lag ook nog in de mand. Ik had gewoon geen energie meer…

Mijn Lief trok aan de alarmbel. “Je voelt je niet goed,” zei hij, “Wat is er aan de hand?” Hij had gelijk. De tranen vloeiden vaak voor onbenullige dingen en de neerslachtigheid was moeilijker weg te houden. De oorzaak lag niet per se bij een gebeurtenis, maar wel bij het feit dat ik teveel hooi op mijn vork had genomen en niet doordacht met mijn energie was omgegaan. Maar hoe hou je nu je energie op peil als er een aantal verplichtingen je ten deel vallen?

De balk

Onze psychologische gesteldheid kan je vergelijken met een balk. Als er niets op de balk ligt en niet onder de balk zit om hem te ondersteunen dan zal de balk zijn volle draagkracht kunnen behouden. Dat is echter niet realistisch, in een mensenleven gebeuren er dingen die het je moeilijker maken en heb je dingen waar je je weer beter door voelt.

Activiteiten of gebeurtenissen die je als ‘negatief’ of zwaar ervaart, worden bovenop de balk geplaatst. Ze zetten druk op je en wanneer ze zich opstapelen kan je bij wijze van spreken kraken. Dit soort gebeurtenissen kunnen van alles zijn: van een liefje dat je bedriegt tot een verkrachting of een gewelddadige overval. Ook voor de activiteiten geldt dit. Het is je eigen gevoel en hoe jij de gebeurtenis of activiteit ervaart die bepaald of je dit als negatief ziet.

Activiteiten of gebeurtenissen die je als ‘positief’ of energie gevend ervaart, worden dan onderaan de balk geplaatst. Zij ondersteunen je en kunnen ervoor zorgen dat je niet kraakt. De zwaardere dingen bovenop de balk worden lichter gemaakt door de fijne activiteiten die je ondersteunen. Hier staat ook je beleving centraal om te bepalen of iets als positief kan worden gezien.

Plus en min indexeren

Voor ik verder ga met de tips om je energie op peil te houden, wil ik nog even vermelden dat een activiteit ook zowel negatief als positief gezien kan worden. Zo zal ik mijn werk op beide plaatsen zetten. Deels omdat de stress en hoge verwachtingen die gesteld worden op mij wegen, maar anderzijds omdat het hebben van werk waar je je ding in kwijt kan ook energie geeft.

Hoe kan je deze theorie nu eigenlijk in de praktijk gebruiken om je energie op peil te houden?

  1. Lijst voor jezelf een de activiteiten op die je wekelijks uitvoert. Denk aan huishoudelijke taken, vergaderingen, taken op je werk, hobby’s, sport, familieactiviteiten, etc.
  2. Verdeel de activiteiten voor jezelf in plus-activiteiten (die je energie geven) en min-activiteiten (die je energie kosten). Energie geven moet je niet te letterlijk nemen: het gaat hierbij om activiteiten waar jij je goed bij voelt, die je graag doet, die echt voor jezelf een meerwaarde hebben.
  3. Hou die plus-activiteiten dicht bij je: in je hoofd, in een boekje of een blaadje in je tas. Gewoon ergens waar je ze makkelijk terug vindt.

Bovenstaande kan je natuurlijk ook gewoon in je hoofd doen, maar schrijven kan ook een fijne oplossing zijn om alles eens op te lijsten.

DSC_0720~2
Mijn eigen balk met plusjes en minnetjes © Saar

Slim plannen

De bedoeling is nu dat je met bovenstaande natuurlijk iets doet. Hoe je ermee aan de slag gaat is afhankelijk van je eigen manier waarop je je leven inricht uiteraard. Sommige mensen plannen helemaal niets. Ik hou mij agenda nauwgezet bij en ook mijn Lief doet dit. Via de Google agenda kunnen we elkaars planning zien en onze activiteiten op elkaar afstemmen.

IMG_20150115_091906~2
© Saar

 

Belangrijk of dringend? Voor ik iets in mijn agenda plaats, vraag ik me af of het dringend of belangrijk of beide is. Is het dat niet dan kan het eventueel wachten tot een moment dat het mij past.

Rond vaste activiteiten heen plannen: op maandag doe ik Tai Chi, op woensdag ga ik zwemmen. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik dit niet laat vallen, want ik vind het belangrijk. Al de rest plan ik er gewoon rond.

Afwisselen tussen plus- en minactiviteiten: Als ik thuis kom van mijn werk heb ik nood aan iets leuks om te doen om mijn gedachten te verzetten. Ik wil de stress en de verwachtingen van me af schudden. Dus doe ik iets wat ik leuk vind: wandelen met Luna of koken (toevallig doe ik dat ook echt graag).

Op negatieve ervaringen reageren met plusactiviteiten: Wanneer mij iets overkomt – wat meer gebeurd dan dat de planning gevolgd wordt – dat voor mij een negatieve ervaring gaf dan probeer ik een plusactiviteit te kiezen om daar tegenover te zetten. Heb ik dus een vervelend telefoontje achter de rug? Dan ga ik lezen, schrijven of wandelen met Luna. Ik hoef het vervelende gevoel niet achter te laten, maar het maakt het wel dragelijker.

Slechte dag? Goed voor jezelf zorgen: Dat kan ook weer op verschillende manieren. Ik zou kiezen voor meditatie, Tai Chi of een ontspannende douche. Als er nog vervelende klusjes op mij liggen te wachten dan werk ik die af, terwijl ik dit met aandacht probeer te doen. Waarom? Ik vind het veel fijner om met een opgeruimd gevoel te zitten aan het eind van de avond dan om alles te laten liggen. Dat is ook zorgen voor jezelf.

Vonden jullie dit artikel interessant? Hoe verdeel jij je energie over de week? Tips mag je ook nog bij de comments achter laten!

(Visited 207 times, 1 visits today)

8 Replies to “State Of Mind | Hoe houd ik mijn energie op peil?”

    1. Als dat het geval is, is het de bedoeling dat je daar dus omheen plant. Werk kan je niet veranderen. Ofwel plan je daar dan energiegevende activiteiten rond ofwel plan je er rustgevende (geven ook energie) activiteiten rond. Dan moet je goed weten wat voor jou energie geeft en wat rust geeft… Ik kan me voorstellen dat een avondje stappen wel energie geeft, maar niet meteen de nodige rust bijvoorbeeld.

  1. Ik vond het zeker een interessant stukje om te lezen! Ik ben momenteel ook nog volop op zoek naar een haalbare planning. Deze week stond er kuisen op de agenda (en dan nog niet eens het volledige huis, maar enkel de woonkamer, de badkamer en de badkamer), maar dat is er niet van gekomen. Ik doe dat dan ook écht niet graag. Strijken doe ik bv. veel liever!
    Een vraagje: vind je het niet vervelend om altijd te plannen? Ik schrijf momenteel ook dingen die ik graag doe in mijn agenda, zoals bloggen en cello oefenen – maar het staat me dan tegen dat alles zo “verplicht” aanvoelt en dat ik niet gewoon kan doen waar ik op dàt moment zin in heb (wat helaas meestal zou uitdraaien op doelloos surfen).
    LiseD onlangs geplaatst…Lise vertaalt erop losMy Profile

    1. Het is niet dat ik poetsen in mijn agenda zet maar ik heb er wel vaste momenten voor. Het is ook vaak een planning in mijn hoofd en to-do-lijstjes die ik combineer. De belangrijkste regel daarbij is: flexibiliteit. Slechte dag op het werk? Dan geen klusjes die energie vreten maar energie geven, of rust geven. Een planning is voor mij geen verhaal van moeten, maar van mogelijkheden.

  2. Heel interessant om te lezen! Handig zo met die balk erbij, zo is gelijk duidelijk te zien wat de plus- en minpunten zijn qua energie. Ik denk dat ik zoiets ook een keer ga uitschrijven. Ik heb niet veel verplichtingen door ziekte, maar er zijn genoeg dingen die ik van mijzelf moet/wil doen die energie vragen. Ik deel alles op, als ik bijvoorbeeld weet dat ik die dag boodschappen ga doen (kost veel energie) dan is het het beste om die dag niet ook nog eens het hele huishouden te doen. Nu moet ik nog beter leren om grote dingen in delen te doen. Als ik het huishouden doe, dat doe ik gelijk alles (3 verdiepingen schoonmaken & stofzuigen, toiletten etc.) en kan ik daarna niet veel meer. Gelukkig gaat het steeds beter hiermee!
    Xaviera onlangs geplaatst…Thoughts & Tea #6My Profile

  3. Leuk hoor! Wel leuke tips. Wanneer mensen aan mij vragen wat mijn hobby’s zijn, moet ik altijd heel diep denken, misschien moet ik er ook wel wat mee doen 😉

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: