bodyscan

De bodyscan

Het is op de harde grond onder een fleecedekentje dat ik besef hoezeer ik vandaag aan het rondrennen was. Ik heb veel werk verzet en dat is fijn, want het maakt de komende week er een stuk makkelijker op. Maar nu is het tijd om tot rust te komen. Mijn lichaam schreeuwt om een menselijke aanraking, een knuffel, een streling. Het dringt nu tot me door dat de wandeling van daarnet me deugd heeft gedaan.

Bodyscan?

De bodyscan is waarschijnlijk de meest bekende meditatie uit de mindfulness en wordt ook vaak gebruikt om een yogales af te sluiten. Eenvoudig gezegd is het een meditatie waarbij je elk lichaamsdeel om de beurt de nodige aandacht geeft. Je voelt hoe je hielen de grond raken, hoe je hoofd overgaat in je nek, hoe je armen erbij liggen of hoeveel je vingers eigenlijk maar voelen. Tijdens deze meditatie geef je ook aandacht aan de adem en het uiteindelijk doel is dat je kan vaststellen en aanvaarden hoe je lichaam vandaag voelt, wat je emoties zijn en dat je gedachten even wat minder aandacht krijgen door ze gewoon voorbij te laten zweven. Een bodyscan is een beetje een barometer voor je lichaam.

days of gratitude meditatie

Pauze in een haastige wereld

Regelmatig beoefen ik een ademruimte – een andere meditatie die vooral aandacht geeft aan de adem – omdat ik met deze meditatie erin slaag om de stroom aan gedachten een klein beetje af te remmen. Het is ook gewoon de eenvoudigste meditatie om tussendoor even te doen. De tijd die je ervoor neemt, is ontzettend rekbaar.

Als je echter tijd neemt om de bodyscan goed te doen dan ben je makkelijk een half uur tot drie kwartier aan het mediteren. Dat schrikt veel mensen af, want het is natuurlijk wel een hap uit je tijd.

6 x tijd nemen voor een bodyscan

De bodyscan is een meditatie die je eigenlijk al liggend uitvoert. Dat zorgt ervoor dat hij voor beginners heel aangenaam en eenvoudig is. Je hoeft niet te worstelen met lotushouding of meditatiekussentjes. Je gaat gewoon liggen op een yogamatje, een sofa of een bed. Al is dat laatste wel een pak gevaarlijke om in slaap te vallen! Maar de bodyscan heeft nog meer voordelen.

mindfulness ervaringen terugkom

Even uit je hoofd stappen | veel mensen leven in hun hoofd. Ze analyseren, plannen, kijken vooruit en reflecteren. Het is hoe de denkende mens in het heden in elkaar zit. Maar we zijn meer dan een hoofd op een stokje. We hebben een lichaam waar we zorg voor moeten dragen als we gezond door het leven willen gaan. Met een bodyscan herstel je het contact met je lichaam. Wie regelmatig even de tijd neemt om te voelen wat zijn lichaam te vertellen heeft, zal op den duur veel beter kunnen luisteren naar dat lichaam.

Spanningen herkennen | aangezien we de hele dag maar door rennen, vergeten we soms wel eens dat dit rennen ook spanningen veroorzaakt. Je mag nog zo stressbestendig zijn, op het einde van een zware werkdag heb je mogelijks wel spanningen in je schouders of onderrug. Misschien loop je nog steeds te fronsen of op je kaak te bijten. Als je het contact met je lichaam herstelt, voel je deze spanningen zitten voor ze zich ontwikkelen tot problemen. Dan kan je ingrijpen. Al kan een meditatie ook voor de nodige rust zorgen.

Ontwikkeling van zelfbewustzijn | wanneer je op de mat ligt en elk moment wordt uitgedaagd om bewust te zijn voor datgene wat zich in je lichaam en in je hoofd afspeelt, word je je bewuster van jezelf. Je vindt op een dag dat plekje in je lichaam waar ‘jij’ woont. Je leert ‘zijn’.

Verlagen van spierspanningen | tijdens de bodyscan wordt je uitgedaagd om los te laten wat je los kan laten. Door aandacht te geven aan spanningen verdwijnen ze vaak voor je er zelf wat aan doet. De bodyscan leert je om minder onder controle te willen houden, minder vast te houden aan balast. Minder ‘willen’ is een niet te verwaarlozen onderdeel van de bodyscan. Ontspan dus maar lekker die spieren!

Rust in je hoofd | als je geen aandacht geeft aan je hoofd en je gedachten niet de hele tijd de kans geeft om je mee te sleuren in hun maalstroom zal je merken dat de hoeveelheid aan gedachten ook stilletjes aan verminderd. Ik beloof niet dat je stilte zal vinden in je hoofd, maar niet de hele tijd denken aan alles wat nog moet gebeuren, wat al is geweest of wat je hebt gezegd, zorgt op zich al voor rust. Vergelijk het met een boek lezen, je gedachten stoppen niet, maar je voelt je al heel wat rustiger in je hoofd. Alleen lees je in dit geval je lichaam.

Betere concentratie | lange meditaties zorgen voor meer concentratie omdat je je aandacht telkens terug brengt naar het meditatieobject. Wanneer je een korte meditatie doet, bereik je dit effect niet. Met een korte meditatie geef je jezelf de ruimte om weer te gaan switchen. Er is mogelijkheid om korte aandacht aan iets te geven en dan weer verder te gaan, zoals we veel te vaak doen in ons dagelijks leven. Even drie kwartier enkel aandacht geven aan jezelf verbetert je concentratie behoorlijk. Als dat niet mooi meegenomen is!

Mediteren is heus zo moeilijk niet als maar al te vaak gedacht wordt. Wees vooral niet kwaad op jezelf als je in slaap valt. Dat had je lichaam duidelijk nodig. Volgende keer beter. Op mijn YouTube-kanaal verzamel ik een aantal meditatievideo’s. Daar kan je ook de bodyscan vinden als je deze wilt uitproberen. Ik probeer de komende maanden regelmatig nieuwe dingen uit voor jullie!

Hebben jullie de bodyscan al eens beoefend en hoe was dat? 

(Visited 103 times, 1 visits today)

12 thoughts on “De bodyscan

  1. Ik heb dit in het verleden meerdere malen met een fysio therapeut gedaan, met een camera mijn grote teen in en dan helemaal omhoog, ik weet nu dat het een body scan was, want dit is echt al jaren geleden. Nu haak ik, zoals je weet, en dat is ook meditatief, gisteren merkte ik toch spanningen in mijn lichaam op, waardoor ik op het balkon eindigde en even goed ging aarden, meditatief ook, en jeetje, er zat een hoop spanning in mijn lichaam al weet ik niet waar dat vandaan komt, nog niet.

    Dit is een geweldig artikel voor hen die het nog nooit gedaan hebben, ik doe hem juist ook in bed, voor ik ga slapen, omdat je, zoals je al zegt, ook heerlijk ervan in slaap kunt vallen en het is misschien wel het meest makkelijke moment juist om ermee te beginnen. Slaap is de beste meditatie die er bestaat, dat beseffen maar weinig mensen. 😉

    X

    1. Nou, het is eigenlijk net niet de bedoeling dat je in slaap valt tijdens een bodyscan. Maar het kan wel helpen om erna beter te slapen ja!
      Haken heeft ook wel een zekere invloed op de geest al vind ik het eerder naar trance dan meditatie toegaan. Al is het ook een mooie manier om naar je innerlijke te kijken.

  2. Wat een bijzonder iets! Ik weet niet zo goed of het iets voor mij is, maar als ik het lees zijn er wel echt nuttige dingen die ik eruit kan halen. Dankjewel voor het delen!

  3. Fijn dat je ook meteen een richtlijn mee geeft over de duur van de bodyscan. Zelf doe ik er ongeveer 20 minuten over om te scannen maar ik zal nu zeker eens proberen om het nog uitgebreider te doen!

    1. Maar twintig minuten is ook al een mooie tijd hoor! Voor mij is dat dan een korte versie. Er zijn begeleide versies die zelfs een uur en langer duren. Heel uitdagend vind ik die!

  4. Oh ik vind dat heerlijk, even alles in mijn lichaam aandacht geven en proberen alles te beleven en te voelen (wist niet dat het bodyscan heet). Iedere ochtend doe ik yoga, maar ik merk dat mijn prioriteiten een beetje zijn veranderd. Ik wil vooral soepel blijven (want ik ben sinds een paar weken echt een stijve hark) en vergeet daarbij soms eventje waar het nu eigenlijk om gaat. 😛

    1. Eigenlijk kan je die bodyscan ook combineren met yoga door tijdens de oefeningen aandacht te geven aan je lichaam als geheel en te eindigen met er korte versie. Twee vliegen in een klap.
      En ik denk dat jouw lijf wel stram is om goede redenen ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge