Dag van de slaap: 13 slaaptips en de slaaptag

Dag van de slaap: 13 slaaptips en de slaaptag

Vandaag is de Internationale dag van de slaap, het hoogtepunt van de week van de slaap. Deze dag is in het leven geroepen om meer aandacht te geven aan slapen en alles wat daarmee gelinkt is, zoals gezondheid en alertheid. Op deze vrijdag de dertiende geef ik jullie dertien slaaptips en vul ik de slaaptag in!

Tien tips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is de sleutel voor een productieve dag, maar ook voor een goed gevoel, een goede gezondheid en de nodige dosis energie! Een nacht minder goed slapen is natuurlijk geen ramp, maar wanneer je moeite hebt met in slaap komen, kunnen deze tips je misschien helpen!

  1. Vermijd stimulerende middelen voor het slapen gaan: dat houdt in dat je geen koffie of cola drinkt, maar ook producten waar veel suiker in zit vermijdt. Ook schermen zijn behoorlijk stimulerend: een kwartier voor je gaat slapen kijk je beter geen televisie meer, laat je je telefoon beter liggen, alsook je laptop of tablet.
  2. Bouw een routine in: ons lichaam houdt van routine! Elke dag rond hetzelfde uur gaan slapen en rond hetzelfde uur opstaan, is zoiets als je biologische klok programmeren. Volgens onderzoeken zou een gemiddelde van zeven uur slaap ideaal zijn, maar voel vooral wat jouw lichaam nodig heeft!
  3. Maak van je bedtijd een ritueel. Een vast ritueel inbouwen kan je slaap bevorderen. Op die manier krijgt je lichaam een signaal dat het tijd is om te gaan slapen en dat het kan ontspannen. Je kan ervoor kiezen om een boek te lezen, een meditatie te doen, ontspanningsoefeningen in te bouwen, een warm bad of douche te nemen, … 
  4. Vermijd afleiding en verwijder allerlei toestellen uit je slaapkamer. Een wekker waarop je elk moment het uur kan aflezen is geen goed idee, maar ook je smartphone dicht bij je houden, kan voor afleiding zorgen. Een televisie is ook niet nodig op je slaapkamer.
  5. Bouw een goede relatie op met je bed! Je bed dient om in te slapen. Als je in je bed andere dingen gaat doen, is het mogelijk dat je lichaam die link niet meer legt. Ik zeg niet dat je een half uur voor het slapen gaan geen boek mag lezen als dat jou helpt, maar wel dat je gedurende dag of de avond de activiteiten in je bed beperkt tot alles wat verband houdt met slapen (of de liefde bedrijven).
  6. Lig je te piekeren? Sta dan op en ga naar een andere kamer. Hou jezelf even bezig met een activiteit die je rustig maakt of je laat ontspannen. Probeer dan terug te slapen, maar vermijd die momenten van eindeloos denken onder de lakens!
  7. Sport regelmatig. Een lichaam dat moe is, heeft het makkelijker om in slaap te vallen. Elke week vier maal een twintigtal minuten sporten heeft alvast een gunstig effect. Je hoeft daarom geen fitnesszaal te bezoeken vier maal per week, want stevige wandelingen, een fietstochtje of een yogasessie kunnen je lichaam ook moe genoeg maken. En huisvrouwen zullen het wekelijkse poetsmoment ook wel onder sport kunnen klasseren.
  8. Vergeet de late-night-snacks! Eigenlijk is het veel gezonder om na je laatste avondmaaltijd geen snacks meer te consumeren. Wil je nog een dessertje nemen? Probeer dan iets lichts, zoals soyayoghurt of fruit te eten i.p.v. een halve zak chips of een zwaar chocoladedessert. Vermijd alvast om in de twee uur voor je gaat slapen nog te eten.
  9. Genotsmiddelen als alcohol of tabak laat je beter staan. Hoewel alcohol als slaapmutsje bekend staat, kan het je slaapritme danig verstoren waardoor je ’s morgens geen uitgerust gevoel hebt. Nicotine heeft daarnaast een opwekkend effect en sluit dus eigenlijk aan bij het vermijden van stimulerende middelen.
  10. Het klinkt logisch, maar zorg bovenal voor een goede lattenbodem en een goede matras! Probeer uit te zoeken of je makkelijker op een zachte of harde matras licht. Let ook op de kwaliteit van je kussen(s). Een ergonomisch kussen mag dan wel meer kosten, maar het kan ook een groot verschil maken!
  11. Verlucht de kamer waar je gaat slapen goed. Verwarming op de slaapkamer is geen uitzondering meer, maar eigenlijk geen goed idee. Je slaapt zelfs beter met het raam op een kier, ook in de winter. In een frisse ruimte slaap je dieper. Zorg daarentegen wel voor een goed dekbed of een extra deken.
  12. Verduister de kamer waar je slaapt of slaap voornamelijk wanneer het donker is. Sommige mensen hebben in de zomer langer slaap nodig dan het donker is. Zorg er dan voor dat je kamer goed verduisterd is, dat spoort je lichaam aan om te slapen. Je kan ook het ritme van de zon aannemen en slapen op de donkerste uren van een dag.
  13. Luister naar je lichaam. Een goed ritme, ontspannen, … Het werkt allemaal veel makkelijker als je ook werkelijk luistert naar je lichaam. Hou jezelf niet wakker voor de televisie, val daar niet in slaap, ga naar bed wanneer je lichaam dat aangeeft. Als je wakker wordt, wil dat meestal zeggen dat je uitgeslapen bent, ga niet gedwongen wat extra uren nemen. Je staat beter op en gaat vroeger slapen wanneer je lichaam dat aangeeft. Probeer te lange dutjes (langer dan 30 minuten) gedurende de dag te vermijden. Anders raak je in een te diepe slaap waardoor je vermoeider wakker wordt dan je ging slapen.

Slaap lekker!

dag van de slaap

Slaap-tag

Hoe laat ga je meestal naar bed?

Ik ga zelf altijd slapen tussen tien en elf uur. Op een avondje uit is dat ook meestal het uur dat ik moe word. Eenmaal elf uur voorbij kan ik vaak nog een behoorlijke tijd doorgaan!

Wat is jouw vaste ritueel voor het slapen gaan?

Ik doe een yogareeks, lees een boek en begin daarna met alles opruimen. Tassen gaan in de afwasbak, dekens worden opgevouwen, kussens gaan op hun plaats. Daarna poets ik mijn tanden, drink ik een glas water en ga nog even naar het toilet. Eenmaal boven vul ik mijn dankbaarheidsdagboek in en dan duik ik helemaal onder de lakens!

Wat doe je als je niet kan slapen?

In eerste instantie probeer ik een ontspanningsoefening of een meditatie te doen. Blijft de malle molen gaan dan sta ik op en maak voor mezelf een kop thee of ga wat lezen. Ik probeer eerst met een korte periode, als dat niet lukt wordt het meestal nachtwerk…

Wat is je favoriete slaaphouding?

Ik probeer altijd op mijn rug te slapen, maar ik ben van nature een buikslaper. Mijn rug en nek zijn daar echter niet altijd mee gediend.

Waarvoor mag je jou altijd wakker maken?

Ik ben heel lastig wakker te maken als ik eenmaal slaap. En ik ben ook niet de meeste gezellige persoon om wakker te maken, maar wanneer er iets heel mis loopt dan zal ik mijn slaap best laten. Neen, leuke dingen zijn geen reden om wakker te worden… Sorry!

Hoe laat gaat je wekker ‘s ochtends?

In de week gaat mijn wekker om kwart voor zes. In het weekend sta ik meestal op tussen zeven en acht. Daarvoor heb ik mijn wekker niet nodig als er de avond daarvoor geen feestje of een avondje uit was.

Snoozen of direct opstaan?

Eenmaal snoozen. Daarna duw ik de wekker af en ben ik wakker. Soms ben ik zelfs wakker voor de wekker. Het snoozen is mijn moment om even op mijn adem te focussen en het ‘weerbericht van mijn humeur’ te peilen. Het is mijn manier om rustig de dag te beginnen.

Slaap je uit in het weekend?

Wat is uitslapen? Ik slaap een uur tot twee uur langer dan in de week, dus voor mij is het uitslapen. Maar eigenlijk slaap  ik enkel echt lang als we de avond daarvoor na één uur in bed beland zijn.

Hoeveel kussens liggen er in je bed?

Twee, een voor mezelf en een voor mijn man

Wat heb je aan in bed?

In de winter een lekker warme pyjama. In de zomer vaak een lange T-shirt en op heel warme dagen enkel een onderbroek.

Slaap je met je sokken aan?

Nooit, mijn moeder vond dat geen goed idee en ik ben ondertussen van dezelfde mening, tenzij het echt ijskoud is!

Hoe groot is jouw bed?

Euhm… groot genoeg voor twee mensen en twee honden, haha!

Als ik ’s ochtends wakker wordt, is het eerste wat ik doe…

Even focussen op mijn adem en mijn ‘weerbericht/humeur’ checken. Eenmaal uit bed, laat ik als eerste de hond(en) uit! Na een nacht slaap moeten zij altijd dringend plassen!

dag van de slaap

(Visited 196 times, 1 visits today)

17 Replies to “Dag van de slaap: 13 slaaptips en de slaaptag”

  1. Wat een goede tips! Ik heb een paar jaar echt slecht geslapen, maar nu gaat het gelukkig wel wat beter. In slaap komen gaat bij mij heel makkelijk, maar doorslapen kan ik (nog) niet. In de afgelopen jaren is er niet één nacht geweest dat ik niet wakker werd in de nacht. Dat vind ik nog wel vervelend!

      1. Ik weet niet of het een oorzaak is, maar ik heb wel bijna elke nacht nachtmerries inderdaad. Nu ben ik er wel aan gewend, dus ik schrik niet wakker. Maar het zou wel invloed erop kunnen hebben!

        1. Dat zou inderdaad kunnen… Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is van je nachtmerries, maar ik heb wel zelf mogen ervaren dat je psychologische gesteldheid wel een enorme invloed kan hebben op je slaappatroon. Het is tenminste wel de link die ik ook leg met nachtmerries. Misschien geen slecht idee om de oorzaak van je nachtmerries onder de loep te nemen?

          1. Ja het heeft ook wel met mijn overgeeffobie en angsten te maken. Een van de nachtmerries die vaak terugkomt, is dat ik in een bus zit vol met overgevende mensen. Overdag kan ik er wel om lachen, maar in mijn droom ben ik dan altijd bang!
            Vroeger kon ik nachtmerries altijd goed inschatten. Tijdens de nachtmerrie, wist ik dat het een nachtmerrie was. Misschien dat ik mij daar wat meer in moet verdiepen. Daar zijn volgens mij wel methodes voor.

          2. Ja zeker wel. Er bestaan best wat dingen over dromen en hoe je ermee om kan gaan. Ik ben daar zelf echter niet zo goed in. Veel succes ermee hoor!

  2. Fijne tips allemaal! Ik probeer de laatste week vooral minder lang achter het scherm van mijn mobiel of laptop te zitten zo vlak voor het slapengaan. Ik heb het idee dat het helpt! Jouw ritueel voor het slapengaan klinkt goed, heerlijk dat je dan een yoga reeks doet. Wat lief die foto aan het einde!
    Xaviera onlangs geplaatst…Thoughts & Tea #11 – LentekriebelsMy Profile

    1. Ik merk zelf dat als ik niet voor televisie gehangen heb voor ik in mijn bed kruip, dat ik dan beter slaap en minder slaap nodig heb.
      Ik vond die foto zelf ook zo lief. En hij mocht online van mijn man 😀

  3. Fijne tips!
    Ik wil zelf ook een beter slaapritueel creeeren. Nu wil ik ook al een tijdje weer beginnen met mediteren.
    Waarom ik ’t niet gewoon doe? Ik laat me steeds zo afleiden! Zucht. Nu m’n vriend werk aan het zoeken is, ben ik niet zo vaak alleen, en dan vind ik ’t toch moeilijk om ermee te beginnen.
    Emily onlangs geplaatst…Haarkleur inspiratieMy Profile

    1. Dat kan ik wel begrijpen. Ik heb dat zelf ook hoor, dat het moeilijker is om yoga of meditatie te doen als mijn man thuis is. Maar ik geef tegenwoordig gewoon aan dat ik het ga doen en hij geeft mij daar de ruimte voor. Soms vraagt hij het zelf ook: ga je nog yoga of meditatie doen. Wel fijn!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: