Makkelijker loslaten met deze zes tips

loslaten

“Laat het nou gewoon los!” Het is een uitroep die we allemaal wel eens hebben gehoord. Gedachten of emoties nemen ons over en we blijven ronddraaien in onze eigen spiraal. Die spiraal brengt ons dieper en dieper in een negatieve bui.

Loslaten, dat doe je niet ‘gewoon’. Het is een moeilijk gegeven waar we allemaal wel eens mee worstelen. Ik deel zes tips om makkelijker los te laten.

Loslaten door te verbinden

Wanneer we gefocust zijn op loslaten, lukt het soms gewoon niet. Het lijkt wel alsof we het loslaten los moeten laten. De sleutel hiertoe is om uit je gedachten te treden en jezelf terug te verbinden met je kern, met wie je werkelijk bent. Ga dus even over tot activiteiten die je uit je gedachten halen. Creatieve activiteiten kunnen daarbij een hulp zijn. Ga muziek luisteren of maken. Laat je hierbij niet tegenhouden door excuses als techniek. Ieder mens is geboren met de mogelijkheid om muziek te maken. We hebben allemaal een stem waarmee we ons eens lekker kunnen laten gaan. Tekenen of schilderen zijn ook ideale manieren om uit je gedachten te stappen en terug in verbinding te treden met jezelf. Zet een paar kleuren op papier. Voeg wat vorm toe, al is het maar een cirkel of een vierkant. Misschien heb je meer zin om vegen op papier te zetten.

Je terug trekken in de natuur is voor veel mensen ook een manier om terug te verbinden. Trek je jas en stevige stapschoenen aan. Ga de deur uit en trek je terug. Je hoeft daarbij niet op zoek te gaan naar een ware wildernis. Een parkje kan ook al volstaan om eens lekker te aarden.

july

Doorleven

Emoties verdwijnen niet door ze te negeren. Wanneer je ze diep wegstopt in je ziel hebben ze de neiging om daar groter te worden. Maar vooral om plots als een duiveltje uit een doosje in je leven terug te verschijnen. Daar zit niemand op te wachten.

Er is niets mis met een potje huilen. Niemand zou je moeten veroordelen omdat je eens je geduld verliest en lekker roept. En eens goed lachen om de situatie maakt dat we ons meteen stuk opgeluchter voelen. Doorleef je gevoelens, laat ze niet groter worden. Zolang je niemand kwaad berokkend, is er niets aan de hand.

Ik hoor spirituele mensen vaak zeggen dat je negatieve gevoelens geen aandacht moet geven, want wat je aandacht geeft groeit. Wel, hoe meer ik het onkruid in mijn tuin negeer, hoe hoger het wordt. Wieden die handel!

Zorg voor een uitlaatklep

Om je emoties op een veilige manier – voor jezelf en je omgeving – te doorleven, is het fijn om een uitlaatklep te hebben. Die uitlaatklep is ook altijd fijn om stress of nare gedachten los te laten.

Ga lekker fietsen, lopen, fitnessen of wring je in bochten tijdens de yoga. Dans doorheen het huis, zing je favoriete lied, ga een wandeling maken met de hond, … Vind je eigen manier om emoties en gedachten een uitweg te laten vinden. Ideaal om naar terug te grijpen als er zich weer zo’n lastig momentje presenteert.

De situatie omarmen

Acceptatie is loslaten en loslaten is acceptatie. Zo lijkt het wel. De twee sluiten elkaar alvast niet uit.  Hou op met vechten tegen de situatie en je zal merken dat je ook veel makkelijker de bijhorende emoties en gedachten kan loslaten.

Accepteren in zeven stappen? Dat lees je hier.

Wees dankbaar

Maar al te vaak nemen we de dingen die in ons leven zijn voor lief. We staan niet stil bij alle zegeningen die ons leven al telt. Wij zijn bezig met steeds meer en beter verkrijgen. Of we kijken naar wat we nog niet hebben en voelen ons mislukkingen.

Wees dankbaar voor alles wat je reeds hebt. Sta elke dag stil bij al het moois dat het leven je al brengt. Het zal je helpen om afgunst, woede, onbegrip, angst,… los te laten.

Schrijf het van je af!

Deze laatste tip is mijn persoonlijke gouden tip. Wanneer ik iets niet kan loslaten en al het bovenstaande niet meer werkt, dan ga ik gewoon lekker schrijven. Ik haal mijn dagboek boven en schrijf alles op wat me dwars zit. Alles wat door mijn hoofd spookt gaat mijn dagboek in en daarna lekker terug in de kast. Ik doorleef op die manier mijn gevoelens, kan de situatie analyseren en maak er een verhaal van. En laat een verhaal nu net zijn wat een mens nodig heeft om alles los te kunnen laten.

Wat is jouw ultieme tip om los te laten?

20 thoughts on “Makkelijker loslaten met deze zes tips

  1. Ik ben een heel emotioneel iemand. Ik durf zelfs zeggen hoogsensitief. Tranen verbijten doe ik niet, dat kan ik haast niet ook. Wandelen is een goeie uitlaatklep voor mij. En ik ben begonnen met bloggen omdat ik dingen uit het verleden niet kon verwerken, door ze neer te schrijven heb ik het wel verwerkt intussen.
    Stephanie onlangs geplaatst…Tag | Dingen waar ik geen genoeg van krijg!My Profile

    1. Hoogsensitieve mensen hebben het vaak wel eens moeilijker met loslaten ook. Mooi dat jij wel een manier gevonden hebt om het verleden te verwerken en dingen achter je te laten! Schrijven is ook wel mijn meest succesvolle methode.

  2. Oei, mijn comment werd plots geplaatst zonder de helft van de tekst! Ik bedoelde dus dat wanneer ik in een moeilijke periode zit of in een aparte situatie alles ook vaak van me afschrijf. Werkt heel therapeutisch, plus ik vind ook dat je heel wat nieuwe inzichten krijgt eenmaal het ‘echt’ op papier staat.

    1. Bij schrijven krijg ik ook makkelijker nieuwe inzichten. Het is een vorm van alles eens op een rijtje zetten hè. Ik kan dan ook bepaalde dingen veel makkelijker relativeren.

  3. loslaten vind ik moeilijk, maar ik kan wel stilstaan en dankbaar zijn. Even 100% in het moment zijn en genieten van de kleine dingen: een warme wind, de geur van bloesem,… Op die manier vergeet ik even wat ik niet los kan laten.

    1. Ja, dat is inderdaad ook een goede. Even focussen op wat wel goed gaat en minder op die moeilijke puntjes. Stilstaan en dankbaar zijn, is sowieso een goed idee!

  4. Loslaten is een “werk”woord. Wat ik lees in dit blog is niet meer zo nieuw. En toch betrapt ik mezelf in tuimelen van bepaalde en dezelfde valkuilen. Het lijkt alsof op dat moment dat de motivatie ontbreekt, de energie. Ik kan van die periodes hebben dat alle kleine dingen zo onoverzichtelijk kunnen worden. Maar inderdaad wandelen, opschrijven helpt om mezelf even doen stil te staan (lees: niet piekeren), tegen mezelf te zeggen dat mijn brein even mag “wachten”. Door dat wachten krijg ik terug overzicht. Door dat wachten probeer ik “tijd te nemen” om uit mijn hoofd te geraken. Je blog komt toch als geroepen want vandaag is zo’n lastige dag!

    1. Voor loslaten moet je inderdaad ook de tijd nemen. Geen druk. Hoe meer je moet, hoe moeilijker het wordt. Vaak weten we inderdaad wel hoe het moet hoor, maar het is niet altijd zo makkelijk om het ook te doen.

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.