Mindstyle

De weg naar acceptatie in zeven stappen

Wanneer het moeilijk gaat en we iets niet kunnen veranderen, dan zullen we het moeten accepteren. Zo luidt de wijsheid. Ook in Mindfulness gaat het vaak over ‘leren accepteren’. Acceptatie is echter makkelijk gezegd dan gedaan. Het is het volledig toelaten van innerlijke ervaringen. Acceptatie is het gevolg van het doorbreken van het vermijden van onprettige gevoelens. Het is een soort van ‘niets-doen’, oftewel: je merkt op hoe je emotioneel reageert op negatieve automatische gedachten en bijhorende lichamelijke reacties, maar in plaats van te vermijden, weg te duwen of te negeren, laat je alles toe. Dat is tenminste waar men in de mindfulness naar streeft. Dit is echter een weg van lange adem, eentje waar je je hele leven mee bezig blijft. Klaar om de eerste stappen naar acceptatie te zetten? Ik geef je alvast zeven stapstenen mee.

1. Het leven is lijden

Daar kom ik al binnenvallen door een open deur met een minder aantrekkelijke waarheid. ‘Het leven is lijden’, is een wijsheid uit het Boeddhisme die er eigenlijk niet ver naast zit. Hoewel we het liever anders zouden zien, het leven heeft soms nare verrassingen voor ons in petto. Dat kan het overlijden van een dierbare zijn, maar ook de buren die besluiten om ’s avonds nog even verder te werken in hun huis. De eerste stap is inzien dat nare ervaringen en de bijhorende emoties gewoon deel uitmaken van het leven.

2. Schenk aandacht aan je gevoelens

Wanneer negatieve gevoelens de kop op steken dan hebben we de neiging om die ofwel te negeren, ofwel weg te duwen. Waar je aandacht aan schenkt, dat groeit, zegt men dan. Dus is het beter om kwaadheid, verdriet, teleurstelling, irritatie, … ook geen aandacht te schenken. Hoe wijs de boodschap ook klinkt, het onkruid in mijn tuin is nog nooit verdwenen omdat ik het geen aandacht schonk en dat zal met negatieve gevoelens ook zo zijn. Observeer je gevoelens. Wat voel je precies? Uit zich dat ergens in je lichaam? Waar voel je dat dan precies? Probeer dit voor jezelf duidelijk te krijgen zonder te oordelen. Doorleef het gevoel, geef het de ruimte om er te zijn. Negatieve gevoelens verdwijnen vaak wanneer je ze de ruimte geeft.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je nu je buur een klop mag geven de volgende keer dat hij je irriteert. Probeer je gevoelens de ruimte te geven zonder er meteen naar te handelen.

acceptatie-wandeling

3. Je gedachten zijn de waarheid niet

Onze gedachten hebben vaak de neiging om maar rond te dwalen en eigen verhalen te creëren. Wanneer een collega boos kijkt, kunnen we daar al gauw een hele interpretatie aan geven. “Hij of zij kijkt kwaad naar mij, want ik heb daarnet vast iets verkeerd gezegd. Misschien heb ik hem of haar beledigd.” Laat die gedachten het niet overnemen, want zij zijn de waarheid niet. De enige feiten die jij gezien hebt, zijn dat je collega boos keek. Waarom? Dat weet je niet. Het zou best kunnen dat die collega een slechte dag heeft of net slecht nieuws heeft gekregen.

Heb je echt moeite om de gedachten los te laten? Toets ze dan af. Zo vraag ik al gauw eens aan iemand of alles in orde is, wanneer ik het gevoel heb dat er iets niet goed zit. Vaak blijkt uit de reactie dat mijn idee van de waarheid langs geen kanten strookt met de realiteit!

4. Laat die valse controle gaan

Laat ik één ding duidelijk stellen: de maakbaarheid van het leven is een illusie. Hoe graag de media en reclame het ons ook verteld: je hebt je eigen geluk niet in handen. Jij bepaalt niet voor de volle honderd procent of je een goede baan te pakken krijgt, de beste partner vindt, een schitterend huis kan kopen of je een gezond kind op de wereld zet. Heel veel heeft puur te maken met ‘sheer dumb luck’. Richt je dus niet op datgene wat je geen controle over hebt, maar wel op datgene waar je wel controle over hebt.

Een voorbeeldje: stel dat je door je partner geslagen wordt. Je hebt geen controle over de handelingen van je partner. Op geen enkele manier zal je zijn gedrag kunnen veranderen. Waar je wel controle over hebt, is over de keuze of je dit gedrag nog langer tolereert of niet. Kies je dat laatste, dan zal je je energie moeten richten op het vinden van een manier om bij je partner weg te gaan. Daar heb je wel controle over.

acceptatie

5. Stel je verwachtingen bij

Hoe we het ook draaien of keren, we hebben allemaal verwachtingen en grootste ideeën over het leven. We verwachten van ons werk dat we er elke dag fluitend naartoe gaan en ons nooit hoeven te vervelen. Van onze partners verwachten we dat ze altijd lief zijn. Dat er nooit eens ruzie is. Onze vrienden moeten het liefst aan onze ‘eisen’ voldoen. We willen dat een feestje dat gezellig en leuk is.

Ga terug met je voeten op de aarde staan. Al die verwachtingen zijn wat ze zijn: verwachtingen. Het is geen realiteit of zekerheid dat het ook allemaal zo zal zijn. Op zich is er niets verkeerd met het hebben van verwachtingen. Voor een deel is dat ook voorpret: denk aan een reisje waar je naar uitkijkt. Wees er je alleen van bewust dat dit verwachtingen zijn en dat het dus ook helemaal anders kan lopen. Zo gingen wij afgelopen herfst een weekje naar Frankrijk . Ik had daar heel veel zin in, maar toen we aankwamen in ons huisje bleek de verwarming niet te werken. Wat een domper als je net een dag hebt gereisd en het behoorlijk koud is. Ik besefte echter dat mijn negatieve gevoelens afkomstig waren van de verwachtingen die ik had voor we vertrokken. Dus ik heb mij eventjes een uur of twee moeten bezig houden met een verzoening met de realiteit. Eens de verwachtingen waren bijgesteld, kon ik ongestoord genieten van het gezelschap en hebben we een heerlijke week gehad.

6. Schenk voldoende aandacht aan je doelen

Wat geeft jouw leven zin? Waar word je helemaal enthousiast en wild van? Ga staan voor de waarden die jij belangrijk vindt in je leven en neem er de consequenties bij. Het milieu staat bijvoorbeeld hoog op mijn agenda. Ook hechting en nabijheid zijn belangrijke waarden in mijn ouderschap. Mijn keuze voor wasbare luiers en borstvoeding wordt door veel mensen in vraag gesteld. In de ogen van een aantal mensen lijk ik wel helemaal gek geworden. Het zijn echter keuzes die ik bewust heb gemaakt. Hier had ik controle over. Het sluit aan bij de kern van dingen die ik belangrijk vindt. Daardoor kan ik dat, waar ik geen keuze of controle over heb, veel makkelijker aanvaarden. Geen keuzes maken, of keuzes maken die niet aansluiten bij je waarden, kunnen je een enorm gevoel van machteloosheid geven. En dat maakt iets anders accepteren een pak moeilijker.

7. Heb compassie

Voor alle duidelijkheid: compassie is geen medelijden. Compassie is het vermogen om jezelf in een ander te verplaatsen, zijn beweegredenen te begrijpen en van daaruit te handelen. Compassie is mededogen hebben, de ander behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden: met billijkheid, redelijkheid en respect.

Wie compassie kan beoefenen voor anderen, maar ook voor zichzelf is vaak in staan om iets wat onacceptabel lijkt, toch te accepteren. Het gedrag of de gebeurtenis krijgt namelijk betekenis en dat maakt dat je begrip kan ontwikkelen hiervoor. De stap naar acceptatie wordt hierdoor een stuk makkelijker.

Hoe makkelijk is acceptatie voor jou?

(Visited 32 times, 1 visits today)

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge